シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
環境生物工学
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Environmental Biotechnology
授業コード Class code
9983112
科目番号 Course number
83BIENB303

教員名
高橋 史憲
Instructor
Fuminori Takahashi

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024, 1S
曜日時限
月曜2限
Class hours
Monday, 2nd period

開講学科・専攻 Department
先進工学部 生命システム工学科

Department of Biological Science and Technology, Faculty of Advanced Engineering
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
植物の生長や環境適応に関する生理応答を、分子生物学の観点から学ぶ。特に、植物の形態形成や環境ストレス応答を制御する、遺伝子発現やシグナル伝達機構についての知見を学び、それらの仕組みを解説する。さらに、植物の環境ストレス応答に関わる最新の知見を読み解く練習を行う。

Learn the physiological responses of plant growth and environmental adaptation in terms of molecular biology. Especially, learn the knowledge about the regulations of gene expressions and signal transduction that mediate plant developments and environmental stress responses, and explain their molecular mechanisms. In addition, practice to read and understand the latest knowledge of plant stress responses.
目的 Objectives
生命システム工学における専門的知識を学び、研究および進路選択において必要となる論理的思考力を身につける。

Learn expert knowledge in bioengineering, and acquire the ability to think logically required for research and career selection.
到達目標 Outcomes
卒業研究に必要な基礎知識や方法論を学び、問題解決力や創造的思考力につながる実践的な知識として説明できる。

Learn the basic knowledge and methodology required for graduation research, and explain it as practical knowledge for problem solving and creative thinking.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
遺伝学、および分子遺伝学の内容を理解しておくこと。

Understand the content of genetics and molecular genetics.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
各回の授業前に授業計画にしたがって2時間程度、参考書などを活用して準備学習を行うこと。また、各回の講義内容を2時間程度復習し、分子遺伝学の各事項について説明できるようにしておくこと。

Before each lesson, conduct a preparatory study for about 2 hours using reference books in accordance with the class plan. Also, review the contents of each lecture for about 2 hours so that you can explain each topic of molecular genetics.
成績評価方法 Performance grading policy
到達度評価 60%、プレゼンテーション 40%

Achievement evaluation test 60%, presentation 40%
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
「植物生理学・発生学」原著第6版、L.Taiz 他(西谷和彦・島崎研一郎 監訳)、講談社
「新しい植物ホルモンの科学」第3版、浅見忠男・柿本辰男、講談社

Plant Physiology and Development 6th Edition, L.Taiz et al., Oxford University Press

授業計画 Class plan
1. 植物の環境応答概論
2. シグナル伝達、植物ホルモン応答
3. 葉の発生
4. 葉の形態形成
5. 概日時計、花成誘導
6. 花芽形成
7. 植物の老化、細胞死
8. 植物間の相互作用
9. 病原菌感染応答
10. ペプチドホルモン応答
11. 水分欠乏応答
12. 植物の環境応答に関する研究事例のプレゼンテーション(1)
13. 植物の環境応答に関する研究事例のプレゼンテーション(2)
14. 植物の環境応答に関する研究事例のプレゼンテーション(3)
15. 達成度評価

1. Introduction to environmental response of plants
2. Signal transduction, plant hormone responses
3. Leaf development
4. Leaf morphogenesis
5. Circadian clock, flowering
6. Flower bud formation
7. Plant senescence, cell death
8. Plant-plant interactions
9. Pathogen infection
10. Peptide hormone responses
11. Water deficiency responses
12. Presentation of research cases on the environmental responses of plants (1)
13. Presentation of research cases on the environmental responses of plants (2)
14. Presentation of research cases on the environmental responses of plants (3)
15. Achievement evaluation

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
国内研究機関の研究員(生物系)における勤務経験を活かし、植物分子生物学に関する講義を行う。

Lectures on plant molecular biology will be given by utilizing the work experience of researchers (biology) at domestic research institutes.
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
所定の期間在学し、「自然・人間・社会とこれらの調和的発展のための科学と技術の創造」という教育研究理念と、「生命現象を基礎科学の立場から捉えるとともに、これを多面的・立体的に観察し、得られた成果を人類の未来の幸福と社会の発展に供することができる人材の育成」という教育目標に沿って編成された授業科目を履修して、所定の単位を修得した学生に対して卒業を認定し、学士(工学)の学位を授与する。

A bachelor's degree in engineering will be awarded to students who have completed the number of prescribed credits after taking courses organized according to the educational and research philosophy of "creating science and technology for the harmonious development of nature, humans and society" and the educational goal of "cultivating human resources who can construe biological phenomena in terms of basic science, study them in a multifaceted and three-dimensional manner, and contribute the knowledge to the future happiness of humans and the development of society.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N