シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
キャリアのためのマテリアル工学論
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Materials Science and Technologyfor Career
授業コード Class code
9982C33
科目番号 Course number
82AMCMF304

教員名
菊池 明彦、西尾 圭史、古江 広和、飯田 努、田村 隆治、安盛 敦雄、麻生 隆彬、小柳 潤、小嗣 真人、新井 優太郎、前田 敬、小林 篤、勝又 健一
Instructor
Ken-ichi Katsumata, Akihiko Kikuchi, Keishi Nishio, Hirokazu Furue, Tsutomu Iida, Ryuji Tamura, Atsuo Yasumori, Taka-Aki Asoh, Jun Koyanagi, Masato Kotsugi, Yutaro Arai, Kei Maeda, Atsushi Kobayashi

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
1st semester FY2024
曜日時限
木曜4限
Class hours
Thursday 4th period

開講学科・専攻 Department
先進工学部 マテリアル創成工学科

Department of Materials Science and Technology, Faculty of Advanced Engineering
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
先進工学を学ぶ学生たちが自身のキャリア形成について深く考える機会を提供する。先進工学の分野全体における最新のトレンドと情報を広範にわたって習得することの重要性を認識し、将来のキャリアパスを検討する上で、全体的な展望を保持することを目的としている。特に、将来的にマテリアル工学の専門分野に興味を持つ学生や、自身のキャリアプランについて考えを深めたい学生を対象にしている。授業では、先端技術領域における最新の情報、研究、開発事例を取り上げることで、学生は将来のキャリア形成における新たな可能性を探り、自己の専門性を高める契機とする。

To provide an opportunity for students of advanced engineering to think deeply about their own career development. Recognizing the importance of acquiring a broad range of up-to-date trends and information across the entire field of advanced engineering, the program is intended to help students maintain a holistic perspective as they consider their future career paths. In particular, the course is intended for students who are interested in a future specialization in materials engineering and who wish to deepen their own career planning considerations. The class will cover the latest information, research, and development cases in advanced technological fields, providing students with an opportunity to explore new possibilities in their future careers and to enhance their own professional development.
目的 Objectives
最先端の研究を行っている研究者に講師をお願いして、基礎工学のさまざまな分野における進展について話題を提供して解説していただく。

Researchers conducting cutting-edge research will be asked to serve as lecturers to provide topics and commentary on developments in various fields of basic engineering.
到達目標 Outcomes
講師の先生方の体験とキャリア形成の実践を参考にすることで、基礎工学分野に対する広い視野をもってキャリア形成を考えていくことができる。

By referring to the experiences and career development practices of the lecturers, students will be able to consider career development with a broader perspective on basic engineering fields.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
毎回モバイル出席登録をすること。
出席が確認できない場合は提出されたレポートは0点となる。

Mobile attendance must be registered each time.
If attendance cannot be confirmed, the submitted report will receive zero points.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-

準備学習・復習 Preparation and review
成績評価方法に記載の課題について考察し、まとめること。

Consider and summarize the issues described in the grade evaluation method.
成績評価方法 Performance grading policy
【レポート課題】
課題①:各回の授業内容について、その概略を400字程度と意見や感想(350〜400字程度)などを、併せてA4用紙1枚以内に記述しなさい。
課題②:講義を受ける前後で、自身のキャリア形成に対する意識はどのように変わったか、5年後、10年後の自分をそれぞれ思い描いてその考えを述べなさい。
課題③:1年半後に基礎工学の専門家として自立することを考えたとき、自らの抱負を述べなさい。

★上記の課題について、下記期限までにLETUSにて提出しなさい。
★②、③の課題2題に対しA4用紙各1枚に記述し、1つのファイルとしてPDFで提出すること。
★表紙は不要、一行目に講義の日付、学籍番号、氏名、講義担当者の氏名を明記すること。
★マイクロソフトワードなどのワードプロセッサーで作成したA4一枚以内のレポートを「 テキスト検索が可能なPDFファイル」に変換し、期限までにアップロードすること。
★ファイル名は、「学籍番号_氏名_講義名_第〇〇回」とすること。
★以上の条件を満たさないレポートは、採点の対象にならないので、その回のレポートは零点となる。
★「剽窃(人まね)」は絶対にしないこと。剽窃した場合は、その回のレポートはどちらの学生に対しても評価を下げる措置をとる。
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->★レポート提出先:LETUS
 提出期限 課題①:次回の本講義開始時間(14:40)まで
      課題②・③:15回目の講義にて指定する

<!--[endif]-->【Report Assignment】
Assignment 1: Write a 400-word summary of the content of each lecture and your opinions and impressions (350-400 words) on a single sheet of A4 paper or less.
Assignment 2: Describe how your awareness of your own career development has changed before and after the lectures, and describe your thoughts about yourself in five years' time and in ten years' time.
Assignment 3: Describe your aspirations when you think about becoming independent as a basic engineering specialist in 18 months' time.

★ Please submit the above assignments to LETUS by the following deadlines.
★ Please submit the two assignments (2) and (3) on one sheet of A4 paper and submit them as a single file in PDF format.
★ The cover sheet is not required, and the date of the lecture, student ID number, name, and the name of the person in charge of the lecture should be written on the first line.
★ The report must be a single A4 page or less, created with a word processor such as Microsoft Word, converted to a "text-searchable PDF file," and uploaded by the deadline.
★ The file name should be "Student ID_Name_Lecture_00th
★ Reports that do not meet the above requirements will not be graded and will receive a grade of zero for that session.
★ Do not plagiarize. If you plagiarize, both students will receive a lower grade for that session's report.
★ Reports should be submitted to: LETUS
  Due date: Assignment 1: Due at the beginning of the next class (14:40)
      Assignments (2) and (3): To be assigned in the 15th lecture.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
-
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials

授業計画 Class plan
1.勝又:講義のガイダンス

2.勝又:リクルート株式会社から講師をお招きし、キャリアプラン形成についての講義及び実習を行う。

3.勝又:引き続きリクルート株式会社から講師をお招きし、キャリアプラン形成についての講義及び実習を行う。

4.小嗣:(電子物性)グリーンナノ科学で活躍中の外部講師をお招きし、最新の研究情勢を直接学生に還元する。基礎研究から産業応用まで幅広く話を伺い、キャリア形成の契機とする。

5.田村:(金属材料)新金属材料の最近の動向について、第一線で活躍する研究者の話を聴講し、実用金属材料の工学、動向及び今後の方向性について理解できるようになる。

6.安盛:(無機複合材料)無機材料・複合材料に関する先端研究分野で活躍する研究者に、材料研究に携わるようになった過程を、最近の研究の展開と共に概説して頂くことで、研究・技術系でキャリア形成をするために行うべきこと、進むべき方向について理解できるようになる。

7.西尾:(無機材料)電気・磁気・光機能性を有するガラスやセラミックスを中心に材料物性を理解できるようになることと、これらの知識や技術、ものの考え方などを通してどのようにキャリア形成に反映させることができるかなど、外部講師にお招きし、将来の指標となる知識が得られる。

8.小柳:(複合材料)複合材料の外部講師にお招きし、複合材料を含む材料全般について、お話を伺う。社会人の立場からのメッセージも予定されている。

9.菊池:(生体機能高分子材料)バイオセンシングのための電気化学から、新しい医用ナノ高分子材料の最近の展開について、特に薬物の制御放出を可能とするナノ粒子に用いられる材料の特性とその応用を理解できる。講義を通じ、就職後のキャリア形成について考えることができる。

10.前田:(無機ガラス)最先端の学術的知見とガラス材料組成・製造技術を融合することによって、機能向上や信用と開拓の研究について理解する。

11.新井:(構造材料)宙構造用複合材料やマイクロマシン用微小構造体等様々な機械システムに用いられる材料の特性とその特性評価におけるキャリア形成について考えることができる。

12.麻生:(高分子材料)高分子化合物の設計およびそれらの材料の応用について理解できる。また、研究・技術系におけるキャリア形成について考えることができる。

13.飯田:(低環境低負半導体材料)地球上に豊富に存在し、生物・地球環境に優しい材料から構成される環境半導体の太陽電池や排熱発電素子などエネルギー変換素子への応用について外部講師により解説していただき、技術要素と社会のニーズについてわかるようになる。

14.小林:(電子デバイス)外部講師にナノサイズのエピタキシャル薄膜材料を利用した光・電子制御デバイスの作製技術と応用について解説していただき、本研究分野の社会における役割と位置づけを理解する。

15.古江:(液晶材料)外部講師の話を聴講し、製造装置・プロセス、真空技術、光学部材の特性について理解できるようになる。また、経験談を通じてキャリア形成のための指標が得られる。

1. Katsumata: Guidance for the lecture.

2. Katsumata: Lecture and practical training on career plan formation by invited lecturer from Recruit Co.

3. Katsumata: Lecture and practical training on career plan formation by invited lecturer from Recruit Co.

4. Kotsugi: (Electronics) An external lecturer who is active in green nanoscience will be invited to give a lecture on the latest research situation directly to students. The lectures will cover a wide range of topics from basic research to industrial applications, providing students with an opportunity to develop their careers.

5. Tamura: (Metallic Materials) To understand the engineering, trends, and future direction of practical metallic materials by listening to the talks of leading researchers on the recent trends of new metallic materials.

6. Yasumori: (Inorganic Composite Materials) To understand what one should do and where one should go in order to develop a career in research and engineering by listening to researchers who are active in advanced research fields related to inorganic materials and composites, who will outline how they became involved in materials research and the development of their recent research.

7. Nishio: (Inorganic Materials) To be able to understand the physical properties of materials with a focus on glasses and ceramics with electrical, magnetic, and optical functions, and to be able to reflect this knowledge and technology, and how it can be reflected in one's career development, by inviting outside lecturers. We will invite external lecturers and obtain knowledge that will serve as a benchmark for the future.

8. Koyanagi: (Composite Materials) We will invite an external lecturer on composite materials to talk about materials in general, including composite materials. Messages from the standpoint of working people are also scheduled.

9. Kikuchi: (Biofunctional Polymeric Materials) From electrochemistry for biosensing to recent developments in new medical nanopolymeric materials, especially the properties of materials used for nanoparticles that enable controlled release of drugs and their applications will be understood. Through the lecture, students will be able to consider career development after employment.

10. Maeda: (Inorganic Glass) To understand the research on functional improvement and credit and pioneering research by integrating cutting-edge academic knowledge and glass material composition and manufacturing technology.

11. Arai: (Structural Materials) To be able to consider the properties of materials used in various mechanical systems such as composite materials for space structures and microstructures for micromachines, and the carrier formation in the characterization of these materials.

12. Asoh: (Polymeric Materials) To be able to understand the design of polymeric compounds and the applications of these materials. Also, to be able to think about career development in research and engineering.

13. Iida: (Low-Environmental-Friendly Semiconductor Materials) To be able to understand the technological elements and social needs of environmental semiconductors, which are abundant on the earth and composed of materials friendly to living organisms and the global environment, by having an outside lecturer explain their application to energy conversion devices such as solar cells and waste heat power generation devices.

14. Kobayashi: (Electronic Devices) An external lecturer will explain fabrication techniques and applications of optical and electronic control devices using nano-sized epitaxial thin film materials, and students will understand the role and position of this research field in society.

15. Furue: (Liquid Crystal Materials) Students will be able to understand the fabrication equipment and processes, vacuum technology, and properties of optical materials by listening to the external lecturer. In addition, students will be able to obtain indicators for career development through their experiences.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-