シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
文献講読
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Literature Reading
授業コード Class code
9982836
科目番号 Course number
82UGRES402

教員名
田村 隆治
Instructor
Ryuji Tamura

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
First semester of FY2024
曜日時限
集中講義
Class hours
Concentrated course

開講学科・専攻 Department
先進工学部 マテリアル創成工学科

Department of Materials Science and Technology, Faculty of Advanced Engineering
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
本科目は、カリキュラムポリシーの1及び4に基づいており、特に4の「科学現象の観察及び結果の解釈を自ら行うことができるように」なるための基礎力を身に着けることを目指す。

材料工学の基礎、専門分野の基礎に関する適切な教科書、文献(いずれも主として英文)を選んで輪講形式でセミナーを行うことで、専門知識及び英語力を養う。

This course is based on Curriculum Policies 1 and 4, with a particular emphasis on cultivating the fundamental skills to 'observe scientific phenomena and interpret results independently,' as outlined in Policy 4.

This seminar aims to cultivate expertise in materials engineering and a foundation in the specialized field. It involves selecting appropriate textbooks and literature, primarily in English, and conducting seminars in a rotating discussion format to enhance both subject-specific knowledge and English proficiency.
目的 Objectives
材料工学の基礎、専門分野の基礎に関する英語で書かれた文献を読み、その内容を理解・咀嚼し、それぞれの卒業研究の土台をつくることが目的である。

The goal is to read literature written in English on the fundamentals of materials engineering and the specific field, understand and digest its content, and establish the foundation for each student's graduation research.
到達目標 Outcomes
材料工学の基礎、専門分野の基礎に関する英語で書かれた文献を読み、その内容を説明できるようになることが目標である。

The goal is to read literature written in English on the fundamentals of materials engineering and the specific field, and be able to explain its content.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-

準備学習・復習 Preparation and review
与えられた英語の教科書もしくは文献を読み、言葉の意味を理解しておくこと。
自分が担当の箇所については、内容を説明できるようにしておくこと。また、質問を受けても答えられる準備をしておくこと。

The given English textbook or literature should be read, and the meaning of the words understood. For the assigned part, ensure the ability to explain the content. Also, be prepared to answer questions if asked.
成績評価方法 Performance grading policy
学習態度(30%)
理解度(70%)

Learning attitude (30%)
Understanding (70%)
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
なし
None

授業計画 Class plan
材料工学に関する英語の教科書もしくは論文を輪読し、専門知識および英語力を身に付ける。また、卒業論文のテーマに関連した英文の学術論文を講読し、卒業研究の内容の理解を深める。

Read and discuss English textbooks or papers related to materials engineering to acquire specialized knowledge and English proficiency. Additionally, read academic papers in English related to the theme of the graduation thesis to deepen understanding of the content of the graduation research.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-