シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
卒業研究
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Graduation Research
授業コード Class code
9982818
科目番号 Course number
82UGRES401

教員名
山本 貴史、田村 隆治
Instructor
Ryuji Tamura, Takafumi Yamamoto

開講年度学期
2024年度前期、2024年度後期
Year/Semester
Whole year 2024
曜日時限
集中講義
Class hours
First term(concentrated lecture)
Second term(concentrated lecture)

開講学科・専攻 Department
先進工学部 マテリアル創成工学科

Department of Materials Science and Technology, Faculty of Advanced Engineering
単位数 Course credit
6.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
本科目は、カリキュラムポリシーの1及び4に基づいており、特に、4の「科学現象の観察及び結果の解釈を自ら行うことができる」ことを目指すものである。

年度始めのガイダンスで提示される研究テーマの中からひとつ選び、その研究のバックグラウンドについての勉強、実験技術の習得、試料作製、実験データの取得、実験データの解析をおこない、その成果を卒業論文にまとめる。以下は研究テーマの例である。(1)新しい準結晶および近似結晶の探索、(2)準結晶、近似結晶の電気・磁気物性評価、(3)新規永久磁石の開発、(5)貴金属合金の応用に関する研究。

This course is based on Curriculum Policy 1 and 4, with a particular focus on aiming to achieve the ability described in Policy 4, which is 'to independently observe scientific phenomena and interpret results.

At the beginning of the fiscal year, select one research theme presented during the guidance and conduct a study on the background of that research, acquire experimental techniques, prepare samples, collect experimental data, and analyze the experimental data. Summarize the outcomes in a graduation thesis. Below are examples of research themes: (1) Exploration of new quasicrystals and approximants, (2) Evaluation of electrical and magnetic properties of quasicrystals and approximants, (3) Development of new permanent magnets, (5) Research on the application of precious metal alloys.
目的 Objectives
与えられた研究テーマに関して、その背景を調べ、未解明な事項を抽出し、実験方法を策定し、実験を実施し、データを整理・解析を行い、一定の結論を導き、卒業論文にまとめることが目的である。

The objective is to investigate the background of the given research theme, extract unresolved issues, devise experimental methods, conduct experiments, organize and analyze data, draw consistent conclusions, and compile them into a graduation thesis.
到達目標 Outcomes
与えられた研究テーマに対し、自ら、実験方法を策定し、実験を実施し、データ整理・解析を行い、科学論文にまとめられるようになることが目標である。

The goal is to independently devise experimental methods, conduct experiments, and organize and analyze data for the given research theme, aiming to compile them into a scientific paper.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-

準備学習・復習 Preparation and review
準備学習
各研究テーマに関連する論文をあらかじめ指示するので、良く読んで理解しておくこと。
復習
データの整理、解析を行い、なぜそうなったのかを考察する。また、その結果を踏まえて次の実験内容を策定する。

Preparatory Learning
Read and understand the papers related to each research theme, which will be provided in advance.
Review
Organize and analyze data, contemplate why certain outcomes occurred. Additionally, based on these results, formulate the content for the next experiment.
成績評価方法 Performance grading policy
研究態度(40%)
卒業論文(40%)
卒業研究発表(20%)

Research attitude (40%)
Graduation thesis (40%)
Graduate research presentation (20%)
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
適宜指示する。

N/A

授業計画 Class plan
(1)新たなハイパーマテリアル(準結晶及び近似結晶)の創製
準結晶及び近似結晶はともに正20面体クラスターを構造単位として有する新しいタイプの物質群であり、その構造、基礎物性を明らか
にすることは、物質科学上の重要課題の一つである。このテーマでは、新たな準結晶及び近似結晶物質を探索し、その構造、物性を評
価することで、これまでに無い新しい特性を持った物質の創成を目指すともに、新たな現象ひいては新たな概念の創出を図る。

(2)ハイパーマテリアルの電子・磁気物性
既に見い出されているハイパーマテリアルについて、その電子及び磁気物性を明らかにし、ハイパーマテリアル特有の新現象を見出す。
また、新しい物質科学のパラダイムを創出することを狙う。特に、正20面体クラスター固体の磁気転移は当研究室において発見された
ものであり、その機構の解明が重要課題となっている。このテーマでは、SQUIDを駆使して磁気転移をくわしく調べる。また、その
機構を解明し、新たな物質科学を打ち立てることを目的とする。

(3)新規永久磁石の開発
高温で高性能な永久磁石の開発は急務の課題である。高温特性に優れる新規永久磁石を開発する。特に、粒界を制御することで、
高抵抗・高保磁力など優れた特性を持った永久磁石を開発する。

(4)貴金属に関する応用研究
金や白金等の貴金属に所望の付加価値を付与する研究開発を行う。

(1) Synthesis of Novel Hypermaterials (Quasicrystals and Approximants)
Quasicrystals and approximants are novel types of materials, both having the icosahedral cluster as their structural unit. Clarifying the structure and fundamental properties of these materials is a crucial challenge in the field of materials science. In this theme, the objective is to explore new quasicrystals and approximants, evaluate their structure and properties, aiming to create materials with unprecedented characteristics. Additionally, it seeks to discover new phenomena and, in turn, create new concepts.  

(2) Electronic and Magnetic Properties of Hypermaterials
For already discovered hypermaterials, elucidate their electronic and magnetic properties to uncover novel phenomena specific to hypermaterials. Additionally, aim to create a new paradigm in material science. In particular, the magnetic transition of icosahedral cluster solids was discovered in our laboratory, and understanding its mechanism is a significant research challenge. In this theme, a detailed investigation of the magnetic transition will be conducted using SQUID. The goal is to unravel its mechanism and establish a new field in material science.

(3) Development of Novel Permanent Magnets
The development of high-performance permanent magnets at high temperatures is an urgent issue. This involves creating a novel permanent magnet with excellent high-temperature characteristics. In particular, the focus is on developing permanent magnets with outstanding properties such as high resistance and high coercivity by controlling grain boundaries.

(4) Applied Research on Precious Metals
Conduct research and development to add desired functions to precious metals such as gold and platinum.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-