シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
火災科学博士研究2B
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Doctoral Study 2B on Fire Science
授業コード Class code
997G707
科目番号 Course number
77GRRES704

教員名
松山 賢、桑名 一徳
Instructor
Ken Matuyama, Kazunori Kuwana

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 Second Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 国際火災科学専攻

Department of Global Fire Science and Technology, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
5.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
設定した研究課題にかかる博士研究の推進
To promote Doctoral Study related to the specified research topic.
目的 Objectives
博士研究における研究の推進を目的とする。本専攻のディプロマ・ポリシーに定める研究能力を身につける科目です。
This course is to aim to promote research in Doctoral Study.
This course is designed to provide students with research ability as stipulated in the diploma policy of the Department.
到達目標 Outcomes
原則として、執筆論文を適切な学術雑誌に投稿し、専攻の中間発表会で論文要旨を発表する。

In principle, students should submit their written papers to the appropriate academic journals and present the abstract of their papers at the mid-term presentation meeting of the department.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
特になし
Nothing special
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
特になし
Nothing special
成績評価方法 Performance grading policy
課題に対する資料の出来映え,及び議論への参加の積極性を加味して評価する。
To be evaluated in taking account of the presentation’s performance level and positiveness of participation in discussion.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
特になし
Nothing special

授業計画 Class plan
(松山 賢)
燃焼学・火災物理学を中心とした様々な現象論に関し、最先端の実験装置を駆使した実験的および理論的アプローチ、さらにはシミュレーションモデルの構築等を研究対象として、執筆した論文を学術雑誌に投稿することとし、中間発表会で論文要旨を発表し、教員から講評を受ける。
(Prof. Ken MATSUYAMA)
A student is required to submit a written paper to an academic journal in the fields related to various phenomenological subjects, mainly combustion and fire physics, including experimental and theoretical approaches using state-of-the-art experimental equipment, as well as simulation models, and to present an abstract of the paper at an interim presentation, which will be critiqued by the faculty.

(桑名 一徳)
火災・爆発に関連する燃焼現象の数理モデル構築について、理論解析および数値計算、実験による検証を研究対象として、2年次の前半に履修する(火災科学博士研究2Aの単位を修得していない)場合には、博士後期課程の論文作成に向けて、論文作成に向けた研究課題を確定し、主たるテーマに関する論文の執筆に入ることを原則とする。2年次の後半に履修する(火災科学博士研究2Aの単位を既に修得している)場合には、執筆した論文を所定の学会に投稿することを原則とし、研究科全体での中間発表会で論文要旨を発表し、教員から講評を受ける。
(Prof. Kazunori KUWANA)
A student is required to submit a written paper to an academic journal in the fields related to construction of mathematical models of combustion phenomena related to fire and explosion, including theoretical analysis and numerical calculations, and experimental verification, and to present an abstract of the paper at an interim presentation, which will be critiqued by the faculty.


授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N