シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
火災科学研究発表演習
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Research Presentation Exerciseon Fire Science and Technology
授業コード Class code
997G701
科目番号 Course number
77COFUN701

教員名
大宮 喜文、松山 賢、水野 雅之、市村 志朗、柳田 信也、桑名 一徳、土橋 律、萩原 一郎
Instructor
Yoshifumi Ohmiya, Ken MATSUYAMA, Masayuki MIZUNO, Shiro ICHIMURA, Ichiro HAGIWARA, Shinya YANAGITA, Kazunori KUWANA, Ritsu Dobashi

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Lectures

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 国際火災科学専攻

Department of Global Fire Science and Technology, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
「問題解決能力」、「まとめる能力」、「発表する能力」、「討論する能力」を修得することを目的として、火災科学博士研究で選択したテーマについて必ずしも当該テーマを専門としない者に対する講演発表を行い、また、教員等の他者の発表に関する議論に参加する。 

Aiming to acquire "Ability to solve problems", "ability to organize/summarize", "ability to present", "ability to debate", students are required to present their Doctoral Study on Fire Science to those who do not necessarily specialize in the subject concerning the theme selected by the research. Also participate in discussions on presentations by others including faculty members.
目的 Objectives
研究者として要求される、「問題解決能力」、「まとめる能力」、「発表する能力」、「討論する能力」を修得することを目的とする。本専攻のディプロマ・ポリシーに定める高度な専門知識・研究能力と教養をもとに、論理的・批判的に思考し、自ら課題を発見・設定し、解決する能力を身につける科目である。

It is aimed to acquire "problem solving ability", "ability to organize/summarize", "ability to publish", "ability to debate" required as for researchers.
Based on the advanced specialized knowledge, research ability and culture stipulated,
this course is designed to provide students with the ability to think logically and critically, discover and set problems by oneself, and solve them, as stipulated in the diploma policy of the Department.
到達目標 Outcomes
火災科学博士研究で選択したテーマについて、必ずしも当該テーマを専門としない者に対して分かりやすい発表が行え、教員等の他者の発表に関する議論に参加できること。

The goal is to become able to provide uncomplicated presentations to those who are not necessarily specialized in the subject of the theme selected in the area of Doctor of Fire Science Research and to be able to participate in discussions on presentations by others such as faculty members.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
話題提供の際に用いるスライドには必ず英語説明を併記すること。

Make sure to write English explanation along to Japanese text in your slide materials that is used in the class to provide topics.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
博士論文を作成するための研究に関わる作業を進めること。

Works/Activities related to research to create a doctoral thesis.
成績評価方法 Performance grading policy
発表内容、プレゼンテーションの出来映え、及び議論への参加の積極性を加味して評価する。

Perfomance grade based on presentation contents, presentation’s performance level, and positiveness of participation in discussion.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
特になし
Not specified

授業計画 Class plan
毎回、1名以上の学⽣が発表を行い、教員及び他の学生と議論を⾏う。
第1回 ガイダンス
第2〜8回 各研究室において発表と質疑を行う。
     また、1回は教員全員が参加する報告会において発表と質疑を行う。

Each time, one or more students make presentations and discuss with faculty members and other students.
1.Guidance
2-8. Presentations and discussion will be given in each faculty member's laboratory.
Presentations and discussion will be given at a debriefing session in which all faculty members participate.


授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N