シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
火災科学のための建築工学概論
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Building Engineering for non-engineeringbackground students
授業コード Class code
997G302
科目番号 Course number
77COFUN501

教員名
松山 賢、河野 守、水野 雅之
Instructor
Mamoru Kohno, Ken Matsuyama, Masayuki Mizuno

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 Second Semester
曜日時限
月曜6限
Class hours
6th period on Mondays

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 国際火災科学専攻

Department of Global Fire Science and Technology, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
英語 English
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
建築物における防災計画や建物火災の安全対策を学ぶ上で,建築工学の基礎的な知識を有していることが求められる。この科目では,建築設計・計画,建築環境・設備,建築構造・耐火などに関わる基礎的な知識や計画,設計手法を習得する。
Fundamental knowledge and methods of building engineering are required to learn fire and disaster prevention planning and safety measures for building fires. This course provides the basic knowledge, plan and design methods related to building design and planning, building equipment and the environment, building structure and fire-resistant design, and so on.
目的 Objectives
火災科学に関連する建築工学の基礎的事項およびそれを発展させた高度な知識を身につける.とくに,これらの知識と火災安全科学との関係に関して学ぶ。本専攻のディプロマ・ポリシーに定める高度な専門知識を身につける科目です.
Students should acquire basic and advanced knowledge of building engineering related to fire science. In particular, students will learn about the relationship between this knowledge and fire safety science. This course is designed to provide students with a high level of specialized knowledge as stipulated in the diploma policy of the Department.
到達目標 Outcomes
火災科学を学ぶ上で必要となる建築計画,建築環境設備,建築構造に関する基本事項を説明できる。
建築工学における基本的な火災安全対策を選択することができる。
Student should be able to explain the basic information on building planning, building service equipment, and building structure that is necessary for studying fire science.
Students should be able to select basic fire safety measures in building engineering.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
特になし
Nothing special
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
小テストの実施 Quiz type test/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
授業内容について予習と復習を行う。予習(2時間程度),復習(2時間程度)を原則とする.具体的には各回の授業において指示する.
Students are expected to prepare for and review the contents of the class. Preparation (about 2 hours) and review (about 2 hours) are required in principle. Specifics will be given in each class.
成績評価方法 Performance grading policy
授業中の小テストや課題,および応答により評価する。
Evaluated based on quiz, assigned reports, and responses in classes.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
現代建築学 [新訂]建築計画1,鹿島出版会,2016(日本語書籍)
(Modern architecture [New edition] Architectural planning 1, Kajima publication company, 2016 (Written in Japanese)

授業計画 Class plan
授業計画
Class plan

1: Fundamentals of building engineering related to fire safety science
Overview of this course

2: Human perception and behavior
Recognition of configuration according to some sensory information

3: Planning of dimensions and scales
Planning of dimensions and dimensions of unit space

4: Performance of architectural space
Spatial function, safety, durability, and economy

5: Methodology of building planning
Spatial constitution technique and formation element

6: Composition of exterior space, architectural design and drafting, and midterm test

7: Fundamentals of architectural environmental engineering and building equipment

8: Introduction to ventilation and air conditioning systems

9: Introduction to fire-prevention/suppression equipment, electrical equipment water supply and drainage/sanitation equipment

10: Fundamentals of building structures
Types of building structures and structural systems, and structural planning

11: Structural mechanics
Stress and strain, stress resultant and deformation of structural member

12: Actions for building structure
Design loads and forces

13: Structural design of steel structures

14: Structural design of  concrete structures

15:  Structural design of timber structures and other structures and summary.

1 火災科学に関連する建築工学の基礎
  ガイダンスとして授業計画を概説し,科目の全体像を示す。

2 人間の知覚と行動
  感覚情報に基づく形態の認識

3 寸法と規模の計画
  寸法の計画,単位空間の寸法

4 空間の性能
  空間の機能,安全性,耐久性,経済性

5 計画の技法
  空間構成の技法と空間形成のエレメント

6 外部空間の構成と建築の設計製図,中間テスト

7 建築環境工学の基礎(建築環境設備)

8 空調設備および換気設備に関する基礎(建築環境設備)

9 防災設備,電気設備,給排水設備に関する基礎(建築環境設備)

10 建築構造の基礎的事項
構造種別・構造形式・構造計画

11 構造力学
応力と歪,断面力,部材の変形

12 建築構造物に働く作用
設計荷重および外力

13 鉄骨構造の構造設計

14  鉄筋コンクリート構造の構造設計

15  木質構造その他の構造の構造設計および全体のまとめ

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
(河野 守)国内研究機関の研究員(工学系)の勤務実績を活かし、建築構造工学について講義する。
(Mamoru Kohno)Taking advantage of experience of researchers at research institutes, give a lecture on structural engineering of buildings.

(水野雅之)建築防災設計のコンサルタントの実務経験を活かして、建築計画学について講義する。
(Masayuki Mizuno) Utilizing practical experience as a consultant in architectural fire safety design to lecture on architectural planning.

(松山 賢)建築防火・防災設備などの研究経験を活かし、建築環境工学や設備について講義する。
(Ken Matsuyama)Lectures will be given on building environmental engineering and equipment with the advantage of research experience in building fire protection and disaster prevention equipment.
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N