シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
火災科学特別研究2B
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Special Study 2B on Fire Science
授業コード Class code
997G004
科目番号 Course number
77GRRES602

教員名
松山 賢、水野 雅之、萩原 一郎、柳田 信也、土橋 律、桑名 一徳
Instructor
Ken Matsuyama, Masayuki Mizuno, Shinya Yanagita, Kazunori Kuwana, Ichiro Hagiwara, Ritsu Dobashi

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 Second Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Lectures

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 国際火災科学専攻

Department of Global Fire Science and Technology, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
4.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
修士課程2年次に履修する科目
1年次に決定した研究テーマについて,2年次の前半には必要な調査、実験、既往文献の整理、レビューを実施すると共に,データの作成を行い,2年次の後半には前半で構築した研究資料とデータをもとに分析や考察を行い,修士論文として研究成果を取りまとめる。

Lesson taken in the second year of Master's Course
Through the first half of the second year, conduct necessary research for the research themes determined in the first year, do experiment, organize past literature together with carrying out the review, and create the data.
Through the second half of the second year, do the analysis and discussion based on the research result obtained in the first half of the second year, and summarize them and complete the master's thesis.
目的 Objectives
特別研究1A・1B・2Aに引き続き、策定した研究テーマを習得した専門知識や研究方法を用いて計画に従って進めていく。研究成果を国内学会あるいは国際会議で発表することで発表技術を養うと共に、学術雑誌への積極的な投稿を推奨し、学術論文としてまとめる能力も涵養する。
本専攻のディプロマ・ポリシーに定める研究能力を身につける科目です。

This course, as a continuous study of the Special Studies 1A, 1B and 2A on Fire Science, is proceeded according to the research planning which was proposed in Master’s first year. Cultivate presentation skills and ability to create papers, through experience of presentation at domestic and international conference, and of submitting academic papers to journals.
This course is designed to provide students with research ability as stipulated in the diploma policy of the Department.
到達目標 Outcomes
2年次の前半で必要な調査、実験、既往文献の整理、レビューを実施するとデータの作成を行い,2年次の後半には前半で構築した研究資料とデータをもとに分析や考察を行い,修士論文として研究成果を取りまとめる。

Through the first half of the second year, conduct necessary research for the research themes determined in the first year, do experiment, organize past literature together with carrying out the review, and create the data.Through the second half of the second year, do the analysis and discussion based on the research result obtained in the first half of the second year, and summarize them and complete the master's thesis.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
受講者の状況に応じて、日本語、あるいは英語
Lecture will be given in Japanese or English, depending on the student.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
指導教員によるゼミに参加する準備として,修士論文を作成するための研究に関わる作業を進めること。また,ゼミでの研究指導や意見に基づいて復習すること。

Preparation and Review
As preparation for the seminar by supervisor, proceed work relevant to the research for the master's thesis, and review based on the research guidance and opinions in the seminar.
成績評価方法 Performance grading policy
指導教員によるゼミで報告される日常の研究活動状況,提出された修士論文と審査会におけるその口頭発表,質疑応答の内容に応じて成績を評価する。
Performance is evaluated according to contents of the day-to-day report of research activities, the contents of the master's thesis, the contents of the presentation and question-and-answer session at the master thesis defense.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
特になし
Nothing special

授業計画 Class plan
火災科学特別研究1A・1B・2Aに引き続き、策定した研究テーマを習得した専門知識や研究方法を用いて計画に従って進めていく。研究成果を国内学会あるいは国際会議で発表することで発表技術を養うと共に、学術雑誌への積極的な投稿を推奨し、学術論文としてまとめる能力も涵養する。
This course, as a continuous study of the Special Studies 1A, 1B and 2A on Fire Science, is proceeded according to the research planning which was proposed in Master’s first year.
Cultivate presentation skills and ability to create papers, through experience of presentation at domestic and international conference, and of submitting academic papers to journals.

1) 得られた研究の成果を取りまとめて修士論文を作成する。
2) 修士論文の作成を行う過程で当該分野に関する高度の専門知識を修得するとともに、精緻な論理的思考能力、問題解決能力や研究遂行能力を養う。
3) 日常的なゼミでのレジュメ作成,プレゼンテーションや討論の機会を通じて、論文作成能力や口頭発表の技術を養う。

Students who will take this course in the second semester of their second year (students who have already taken the Special Study 2A on Fire Science)
1) Complete a master's thesis by summarizing the research results.
2) In the course of writing the master's thesis, acquire a high degree of expertise, cultivate sophisticated logical thinking skills, problem-solving ability and research ability.
3) Resume creation in the day-to-day seminar, through the opportunity of presentations and discussions, cultivate the skills of paper making capacity and oral presentations.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N