シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
流体拡散論
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Diffusion Pleunommena in Environment
授業コード Class code
997F103
科目番号 Course number
76CEENE503

教員名
出口 浩
Instructor
Hiroshi DEGUCHI

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 /  the latter term
曜日時限
月曜1限
Class hours
monday   9:00-10:30

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 社会基盤工学専攻

Department of Civil Engineering, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
[概要]
拡散現象の基礎的な事柄に関して講義および演習を行う.
拡散現象について,理論を理解する。
講義内で,数種類の状況を設定し,水質予測などの演習を行う.

Lecture and excercise about diffusion phenomenon are given to student.
Understanding the theory of diffusion phenomenon is required.

estimation of water quality by using excel program is probided as excercise to ensure the understandings of theory.



目的 Objectives
[目的]
土木工学の水工・環境分野の幅広い基礎知識の修得を目的とする.
環境工学を議論する場合に必要な拡散に関する知識を獲得する.

The objectives of this class is to learn the fundamental knowledge of enviorenmental field.

Student who takes this courese is expected to obtaine the essential knowledge about diffution that is needed in the discussion of environmental problem associated with diffusion.


到達目標 Outcomes
[到達目標]
拡散に関する知識,簡単な計算などに関する知識を身につけることを到達目標とする.

簡単なモデルを作成し,観測した現象を計算機によって再現できる.
パラメータ設定とその意味を理解できる.

Students are expected to obtain the essential knowlede of diffusion and ability of simple culculation for estimating environmental issues.

Sutudents are expected to understand detailes of simple modeling and role of parameters.

卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
特になし

None in particular
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-

準備学習・復習 Preparation and review
授業で出された課題(拡散方程式の簡易解,移流拡散方程式,ボックスモデルなどの簡易解)について,必要に応じてエクセル等のソフトを利用してプログラミングを行う.
授業等で発表できるよう資料作成を行う.

homeworks which are shown in the class is required to be written as short reports
The topics of home work are shown as follows.
differential equation
differential equation of diffusion
advection diffusion equation
Box model


成績評価方法 Performance grading policy
課題レポート

reports 100%
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
特になし

none in particular

授業計画 Class plan
1   拡散方程式   拡散方程式を理解する

2   移流拡散   移流拡散を理解する

3   大気汚染   拡散現象を知る(大気)

4   水質汚染   拡散現象を知る(水質)

5   ボックスモデル   湖沼の水質モデルを知る

6   コンパートメントモデル   同上

7   コンパートメントモデル演  同上
  習(1)   

8   コンパートメントモデル演  同上
  習(2)   

9   生物膜の理論(1)   生物膜の理論を学ぶ

10  生物膜の理論(2)   同上

11  生物膜の理論(3)   同上

12  生物膜の理論(4)   同上

13  生物膜の演習(1)   実験データを扱うことで理論を確認する

14  生物膜の演習(2)   同上

15  全体を通してのまとめ   

1. Diffusion equation
2. Advection diffusion equation
3. Air pollution phenomenon
4. Water pollution phenomenon
5. Box model for water quality estimation
6 Compartment model for water quality estimation
7,8. Excercise of compartment model on the PC with excel program
9. Biofilm theory
10-14 Biofilm theory and applicaton
15 Summary

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
特になし

none in particular

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
Y