シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
実験及び演習2 (木村)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Experiments and Exercises 2 (木村)
授業コード Class code
997C85F
科目番号 Course number
73GRRES601

教員名
高久 雄一、木村 真一
Instructor
Shinichi Kimura, Yuichi Takaku 

開講年度学期
2024年度前期、2024年度後期
Year/Semester
2024 First to Second Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Courses in both First and Second Semesters

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 電気電子情報工学専攻

Department of Electrical Engineering, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
4.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
指導教員の指導のもとで、自身の研究に関する実験(コンピュータプログラムの作成を含む)すなわち研究計画の立案や研究実施のための機材の調達や整備を行い、研究を実施する。また、随時、研究の進捗状況の報告とディスカッションを実施し、得られた成果や知見を発表するためのデータ整理や原稿作成を行う。以上の成果をまとめて修士論文を作成する。
Under the guidance of the supervisor, students conduct experiments (including computer programming); that is, prepare research plans, obtain and arrange research equipment, and to conduct research. Students also report and discuss their progress from time to time, organize data and draft a manuscript in order to give presentations on the results and findings obtained. By summarizing the above results, students prepare master's theses.
目的 Objectives
概要に示した一連の取り組みを通じて、修得した高度な専門的知識と技術を基に、科学技術のみならず社会における多様な情報を収集し、論理的に分析を行い、その結果得られた課題を専門的知識を用いて解決策を提案するとともに、社会に発信できる論文作成能力やプレゼンテーション能力をはじめ、専門性の高い第一線の研究者・技術者として具備すべき能力を身に付けることを目的とする。なお、本科目は本専攻のディプロマポリシーに定める「電気電子情報工学専攻における電気工学、電子工学、情報通信工学の3つの専門分野のうち、少なくとも1つの専門分野についての研究能力」を実現するための科目である。
Through the series of activities outlined in the Descriptions, based on the high-level expertise and skills acquired, we aim to acquire the following skills that should be possessed as forefront researchers and engineers with high expertise:
1. Gather and logically analyze a variety of information in not only science and technology but also society.
2. Propose solutions to the themes obtained by the analyses.
3. Write papers and give presentations to make proposals public.
We aim to acquire "research skills in at least one of the three fields of electrical engineering, electronic engineering, and information and communication engineering in Department of Electrical Engineering" described in the Diploma Policies of the Department.
到達目標 Outcomes
指導教員の指導のもとで、自身の研究に関する実験(コンピュータプログラムの作成を含む)すなわち研究計画の立案や研究実施のための機材の調達や整備と、研究を実施し、随時、研究の進捗状況の報告や ディスカッションと、得られた成果や知見を発表するためのデータ整理や原稿作成を行い、実験や演習の成果を修士論文としてまとめることのできる能力を養うことを目標とする。
The goal is to equip students with the following abilities under the guidance of the supervisor:
1. Conduct experiments (including computer programming); that is, make research plans, obtain and arrange research equipment, and conduct research.
2. Report and discuss their progress from time to time.
3. Organize data and draft a manuscript in order to give presentations on the results and findings obtained.
4. Complete the results of experiments and exercises as a master's thesis.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
木村研究室所属の学生に限る。
Only for students belonging to Kimura laboratory
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
準備学習:実験・シミュレーション方法の調査・準備を,適宜文献等を用いて行い,研究活動を計画する。
(毎回2時間以上)
復習:前回の実験・シミュレーション結果について整理し、十分に考察を加える。(毎回2時間以上)
(Preparation) Plan the research activity while investigating the approach and preparing to conduct experiments and/or simulations, referring to the literature if necessary, spending more than 2 hours each time.
(Review) Organize the results of experiments and simulations and give thorough consideration, spending more than 2 hours each time.
成績評価方法 Performance grading policy
実験への取り組みを指導教員が評価する。また,ゼミなどでの理解度を指導教員が評価する。両者の比率については,研究への取り組みを8割,ゼミなどでの採点を2割として成績を評価し,6割以上を合格とす る。
The supervisor will assess the level of effort in the experiments, and understanding in seminars. As for the ratios, the research effort is 80% and the mark in seminars, etc. is 20%. Passing requires a score of at least 60%.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
専門書や論文など多数。
Many specialized books, research articles, and so on.

授業計画 Class plan
週1回定期的に研究室ゼミを行い、それを中心に以下のスケジュールを意識して研究を行う。原則として対面で指導するが、希望者に対してはオンラインで指導する。

第1回〜25回:各人の研究テーマに係わる成果を、皆の前で発表し、研究の方向性を確認し、研究を遂行。可能であれば、学会発表の機会を選びそれに向け、研究を推進。原則として対面で指導するが、希望者に対してはオンラインで指導する。

第25回〜32回:修士論文のとりまとめ及び修士論文審査会に向けた準備。原則として対面で指導するが、希望者に対してはオンラインで指導する。

英語による発表と質疑応答を数回課す。

指導教員の指導のもとで以下を行う。
(1)研究計画の立案
(2)研究実施のための機材の調達・整備
(3)研究実施
(4)随時、研究の進捗状況の報告とディスカッションの実施
(5)得られた成果や知見を発表するためのデータ整理や原稿作成の実施
(6)以上の成果をまとめた修士論文の作成
Conduct the following works under the guidance of the supervisor:
1. Plan the research activity.
2. Obtain and arrange research equipment.
3. Conduct research.
4. Report and discuss the progress from time to time.
5. Conduct data organization and manuscript making in order to present the results and findings obtained.
6. Prepare a master thesis by summarizing the above results.

Class format is on-site class in principle. Online class is available as an option.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
国内研究機関の研究員(システム系)における勤務経験を活かし,システムデザインに関する指導を行う。
Guidance on system designing will be based on the instructor's experience working as a research scientist on system designing in a domestic research institute.
教育用ソフトウェア Educational software
MATLAB/Simulink
System Tool Kit

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-