シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
文献研究2 (兵庫)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Study on Scientific Papers 2 (兵庫)
授業コード Class code
997C846
科目番号 Course number
73GRRES602

教員名
宮内 亮一、兵庫 明
Instructor
Akira Hyogo, Ryoichi Miyauchi

開講年度学期
2024年度前期、2024年度後期
Year/Semester
2024 First to Second Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Courses in both First and Second Semesters

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 電気電子情報工学専攻

Department of Electrical Engineering, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
4.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
指導教員の指導のもとで、研究テーマ設定や研究計画⽴案のための⽂献調査、研究テーマに密接に関連する⽂献の精読を⾏う。また、調
査・研究した内容について進捗状況の報告とディスカッションを随時⾏う。以上の成果をもとに修⼠論⽂を作成する。
Under the guidance of the supervisor, students survey literature in order to set research themes and to make research plans, and
carefully read the literature closely related to the research themes. Also, students will report their progress and discuss the contents
of their surveys and researches from time to time.Based on the above results, students prepare master theses.
目的 Objectives
概要に⽰した⼀連の取り組みを通じて、修得した⾼度な専⾨的知識と技術を基に、科学技術のみならず社会における多様な情報を収集
し、論理的に分析を⾏い、その結果得られた課題を専⾨的知識を⽤いて解決策を提案するとともに、社会に発信できる論⽂作成能⼒やプ
レゼンテーション能⼒をはじめ、専⾨性の⾼い第⼀線の研究者・技術者として具備すべき能⼒を⾝に付けることを⽬的とする。なお、本
科⽬は本専攻のディプロマポリシーに定める「電気電⼦情報⼯学専攻において修得した⾼度な専⾨知識・研究能⼒と教養をもとに、⾃ら
課題を発⾒・設定し、解決する能⼒」および「電気電⼦情報⼯学専攻において修得した⾼度な専⾨知識・研究能⼒と教養をもとに、国際
的な視野を持って活躍できる能⼒」を実現するための科⽬である。
Through a series of activities outlined in the Descriptions, based on the high-level expertise and skills acquired, we aim to acquire the
following skills that should be possessed as forefront researchers and engineers with high expertise:
1. Gather and logically analyze a variety of information in not only science and technology but also society.
2. Propose solutions to the themes obtained by the analyses.
3. Write papers and give presentations to transmit the proposals to the society.
We aim to acquire "ability to find, set and solve problems by ourselves based on high-level expertise, research ability, and intelligence
educated in Department of Electrical Engineering" and "ability to be active with international scope based on high-level expertise,
research ability, and intelligence educated in Department of Electrical Engineering" described in the diploma policy of the Department.
到達目標 Outcomes
指導教員の指導のもとで、研究テーマ設定や研究計画⽴案のための⽂献調査、研究テーマに密接に関連する⽂献の精読を⾏い、調査・研
究した内容について進捗状況の報告とディスカッション、⽂献研究の成果をもとに修⼠論⽂としてまとめることのできる能⼒を養うこと
を⽬標とする。
The goal is to educate the following abilities under the guidance of the supervisor:
1. Survey literature in order to set research themes and to make research plans.
2. Carefully read the literature closely related to the research themes.
3. Report progress and discuss the contents of their surveys and researches.
4. Complete the study on scientific papers as a master thesis.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
兵庫研究室所属の学⽣に限る。
Only for students belonging to Hyogo laboratory.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
準備学習:毎回のゼミや研究報告会に向け,各回の調査テーマや研究報告課題に関して,⼗分な調査・研究・考察等を⾏うこと。(毎回
2時間以上)
復習:毎回のゼミ並びに研究報告会で明らかになった知⾒や課題について整理し,さらに深く考察・調査・研究を進めることにより,次
回に向けて取り組むこと。(毎回2時間以上)
(Preparation) Conduct adequate surveys, research and examination about each research theme and research report issue for each
seminar and research meeting, spending more than 2 hours each time.
(Review) Organize the findings and tasks revealed at each seminar and research meeting, and work for further examination, surveys
and research towards the next time, spending more than 2 hours each time.
⽂献調査への取り組みを指導教員が評価する。また,ゼミなどでのプレゼンテー
成績評価方法 Performance grading policy
⽂献調査への取り組みを指導教員が評価する。また,ゼミなどでのプレゼンテーションの能⼒・発表内容・理解度を指導教員が評価する。両者の⽐率については,⽂献調査への取り組み6割,ゼミなどでの採点を4割として成績を評価し,6割以上を合格とする。
Supervisor evaluates efforts to literature survey, and ability, contents, and understanding of the presentations in seminars. Regarding
to ratio of them, the effort is 60% and the mark in seminars and so on is 40%. Criteria for passing is the score higher than or equal to
60%.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達⽬標を⼗分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達⽬標を⼗分に達成している
・B:到達⽬標を達成している
・C:到達⽬標を最低限達成している
・D:到達⽬標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を⽋格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
-

授業計画 Class plan
指導教員の指導のもと、以下を⾏う。
(1)研究テーマ設定や研究計画⽴案のための⽂献調査の実施
(2)研究テーマに密接に関連する⽂献の精読
(3)調査・研究した内容について質疑応答を実施
(4)⽂献研究の成果を利⽤した修⼠論⽂の作成
Conduct the following works under the guidance of the supervisor:
1. Survey literature in order to set research themes and to make research plans.
2. Carefully read the literature closely related to the research themes.
3. Discuss the contents of their surveys and researches.
4. Prepare a master thesis by utilizing the results of the study on scientific papers.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
-

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N