シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
実験及び演習2 (永田)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Experiments and Exercises 2 (永田)
授業コード Class code
997C817
科目番号 Course number
73GRRES601

教員名
永田 肇
Instructor
Hajime Nagata

開講年度学期
2024年度前期、2024年度後期
Year/Semester
2024/the First and Second Semesters
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Courses in both First and Second Semesters

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 電気電子情報工学専攻

Department of Electrical Engineering, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
4.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
指導教員の指導のもとで、自身の研究に関する実験、すなわち研究計画の立案や研究実施のための機材の調達や整備を行い、研究を実施する。また、随時、研究の進捗状況の報告とディスカッションを実施し、得られた成果や知見を発表するためのデータ整理や原稿作成を行う。以上の成果をまとめて修士論文を作成する。

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Under the guidance of the supervisor, students conduct experiments; that is, prepare research plans, obtain and arrange research equipment, and to conduct research. Students also report and discuss their progress from time to time, organize data and draft a manuscript in order to give presentations on the results and findings obtained. By summarizing the above results, students prepare master's theses.
目的 Objectives
概要に⽰した⼀連の取り組みを通じて、修得した⾼度な専門的知識と技術を基に、専門性の⾼い第⼀線の研究者・技術者として具備すべき以下の能⼒を⾝に付けることを目的とする。
1. 科学技術のみならず社会における多様な情報を収集し、論理的に分析する
2. 分析して得られた課題を専門的知識を⽤いて解決策を提案する
3. 論⽂作成、プレゼンテーションを通じて成果を社会に発信する
なお、本科目は本専攻のディプロマポリシーに定める「電気電子情報⼯学専攻における電気⼯学、電⼦⼯学、情報通信⼯学の3つの専門分野のうち、少なくとも1つの専門分野についての研究能⼒」を実現するための科目である。

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Through the series of activities outlined in the Descriptions, based on the high-level expertise and skills acquired, we aim to acquire the following skills that should be possessed as forefront researchers and engineers with high expertise:
1. Gather and logically analyze a variety of information in not only science and technology
but also society.
2. Propose solutions to the themes obtained by the analyses.
3. Write papers and give presentations to make proposals public.
We aim to acquire "research skills in at least one of the three fields of electrical engineering, electronic engineering, and information and communication engineering in Department of Electrical Engineering" described in the Diploma Policies of the Department.
到達目標 Outcomes
指導教員の指導のもとで、自身の研究に関する実験すなわち研究計画の立案や研究実施のための機材の調達や整備と、研究を実施し、随時、研究の進捗状況の報告やディスカッションと、得られた成果や知見を発表するためのデータ整理や原稿作成を行い、実験や演習の成果を修士論文としてまとめることのできる能力を養うことを目標とする。

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The goal is to equip students with the following abilities under the guidance of the supervisor:
1. Conduct experiments (including computer programming); that is, make research plans, obtain and arrange research equipment, and conduct research.
2. Report and discuss their progress from time to time.
3. Organize data and draft a manuscript in order to give presentations on the results and findings obtained.
4. Complete the results of experiments and exercises as a master's thesis.

卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
永田研究室所属の学生に限る。
Only students belonging to Nagata laboratory
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/実験 Experiments/実習 Practical learning
-

準備学習・復習 Preparation and review
準備学習:毎回のゼミや研究報告会に向け,各回の調査テーマや研究報告課題に関して,十分な調査・研究・考察等を行うこと。(毎回2時間以上)
復習:毎回のゼミ並びに研究報告会で明らかになった知見や課題について整理し,さらに深く考察・調査・研究を進めることにより,次回に向けて取り組むこと。(毎回2時間以上)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Preparation) Conduct adequate surveys, research and examination about each research theme and research report issue for each seminar and research meeting, spending more than 2 hours each time.
(Review) Organize the findings and tasks revealed at each seminar and research meeting, and work for further examination, surveys and research towards the next time, spending more than 2 hours each time.
成績評価方法 Performance grading policy
定期的に研究進捗のプレゼンテーションを課す。その際の発表状況 (60%) と内容 (40%) によって評価する。100点満点中60点以上を合格とする。
[フィードバックの⽅法] 研究打ち合わせ、論⽂執筆指導の際に⾏う。
Students are periodically required to make presentations on their research activities. The grade point is evaluated by the state of presentations (60 %) and their contents (40%). Criteria for passing the course is to gain the score higher than or equal to 60 points out of a possible 100.
[Feedback method] Students receive feedbacks at the debates on the research and at the tuition of manuscript preparation.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
専門書や論文など多数。
Many specialized books, research articles, and so on.

授業計画 Class plan

研究分野:電子機能性材料(強誘電体、圧電体、焦電体、誘電体 etc)やその応用(超音波デバイス、センサーデバイス、エナジーハーベスター etc)に関する研究開発を推進する。原則として対面で指導するが、希望者に対してはオンラインで指導する。

指導教員の指導のもと、上記研究分野関する研究・実験を行う。
(1)研究計画の立案
(2)研究実施のための機材の調達・整備
(3)研究実施
(4)随時、研究の進捗状況の報告とディスカッションの実施
(5)得られた成果や知見を発表するためのデータ整理や原稿作成の実施
(6)以上の成果をまとめた修士論文の作成
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Research Field: Research and Development regarding Electronic Functional Materials (Ferroelectrics, Piezoelectrics, Pyroelectrics and Dielectrics etc...)
and their Applications (Ultrasonic devices, Sensors, Energy harvesters etc).
In principle, the supervisor guides the students in person, though on-line guidance is available upon request.

Conduct the following work under the guidance of the supervisor:
1. Plan the research activity.
2. Obtain and arrange research equipment.
3. Conduct research.
4. Report and discuss the progress from time to time.
5. Organize data and prepare manuscript in order to present the results and findings obtained.
6. Prepare a master's thesis by summarizing the above results.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N