シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
医用電子工学特論
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced lecture on medical electronics
授業コード Class code
997C453
科目番号 Course number
73ICZZZ501

教員名
山本 隆彦
Instructor
Takahiko Yamamoto

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First Semester
曜日時限
木曜1限
Class hours
Thursday 1st. Period 

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 電気電子情報工学専攻

Department of Electrical Engineering, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
近年の医療においては工学技術は必要不可欠な存在となっている。本講義では,電気電子情報工学の立場から医療機器開発の現状や運用に必要な知識について学ぶ。
Engineering technology is indispensable for medical care.
In this lecture, students learn the current state of medical device development and acquire knowledge necessary for operation with regard to electrical engineering.
目的 Objectives
本専攻のディプロマポリシーに定める「電気電子情報工学専攻における電気工学、電子工学、情報通信工学の3つの専門分野のうち少なくとも1つの専門分野についての極めて高度な専門知識」を実現するための科目である。
We aim to acquire "research capability on at least one special field in the three specialized fields of electrical engineering, electronic engineering, and information and communication engineering in the Department of Electrical Engineering," as described in the diploma policy of the department.
到達目標 Outcomes
近年の医用電子機器について理解を深める。
This course aims to help students understand the latest medical electronics in detail.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
準備学習: 授業内で指定された資料をよく読んで約2時間の予習をしておくこと。
復習: 各回の講義内容を2時間程度復習し、各回の講義で説明した内容について理解の定着を図ること。 
(Preparation) Read the documents specified in the lesson (~2 h).
(Review) Review the contents of the lecture (~2 h). Deepen the understanding of each lecture.
成績評価方法 Performance grading policy
各単元終了時に授業内に実施する演習、グループワーク、輪講により評価し60点以上を合格とする。
Supervisors evaluate efforts for exercise in each unit, groupwork and round-table discussion. The criterion for passing is >=60%.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials

授業計画 Class plan
第1回:ガイダンス
本講義の概要,到達目標とねらいについて知る。
第2回〜第6回:医療における電磁両立性
医療機器の設計開発,運用を行う上で必要不可欠な電磁両立性、電気安全について理解を深める。
第7回〜第8回:医用機器システム(グループワーク)
近年の医療機器の現況について理解を深める。
第9回〜第15回:最新医用システム(輪講形式)
近年の医療システムについて理解を深める。
学生数や授業内アンケートに基づき、それぞれの単元の講義回数は変更する可能性がある。

1st: Guidance
Students learn about the outline of this lecture, goal to be achieved, and aim.
2nd to 6th: Electromagnetic compatibility at the medical field
Students understand the necessity of electromagnetic compatibility indispensable for the development and operation of medical devices.
7th to 8th : Medical equipment system (group work)
Students learn the current state of diagnostic and treatment equipment in recent years.
9th to 15th : Latest medical system (round-table discussion)
Students learn the current state of medical systems in recent years.
Based on the number of students and in-class surveys, the number of lectures for each unit may change.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N