シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
電子回路特論
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Electronic Circuit
授業コード Class code
997C207
科目番号 Course number
73ELELC501

教員名
兵庫 明
Instructor
Akira Hyogo

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First Semester
曜日時限
金曜2限
Class hours
Friday 2nd. Period

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 電気電子情報工学専攻

Department of Electrical Engineering, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
学部で扱うことの出来なかった高度なアナログ電子回路システムの設計・解析手法を,輪講形式で学ぶ。
Students study design and analysis methods for advanced analog electronic circuits and systems that could not be handled in the undergraduate program in an active learning style.
目的 Objectives
最近注目を浴びているSystem-on-Chipの集積回路を前提とし,MOSFETを用いたアナログ電子回路システムを学習する。なお、本科目は本専攻のディプロマポリシーに定める「電気電子情報工学専攻における電気工学、電子工学、情報通信工学の3つの専門分野のうち少なくとも1つの専門分野についての極めて高度な専門知識」を実現するための科目である。
Based on System-on-Chip integrated circuits, which have recently paid attention, Students study analog electronic circuits and systems using MOSFETs.
We aim to acquire "high-level capability on at least one special field in the three specialized fields of electrical engineering, electronic engineering, information and communication engineering in Department of Electrical Engineering" described in the diploma policy of the Department.
到達目標 Outcomes
(1)MOSFETを用いた高度なアナログ電子回路システムの設計手法と解析手法を身に付ける。
(2)アナログ電子回路システムに関連する技術英文の読解能力を身に付ける。
(3)内容をまとめて発表する能力を身に付ける。

(1) Acquiring advanced analog electronic circuits and systems design method and analysis method using MOSFET.
(2) Acquiring technical reading skills related to analog electronic circuits and systems.
(3) Acquiring the skills to organize and present the contents of the textbook.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
-
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
(準備学習)各回の授業前に2時間程度、最初の講義で指定する教科書の授業内容に関連した部分を読んでおくこと、発表者はさらに資料を作成すること。
(復習)各回の講義内容を2時間程度復習し、各回の講義で説明した内容について理解の定着を図ること。

(Preparation) Study the part related to the class content of the textbook specified in the first class for 2 hours or more before each class. In addition, the presenter should prepare presentation slide materials in advance.
(Review) Review the contents of each class for 2 hours or more, and establish the understanding of the contents explained in each class.
成績評価方法 Performance grading policy
発表資料50%、発表30%、講義へ参加し質問や議論に加わるなどの平常点20%にて評価し、60点以上を合格とする。

Evaluations will be 50% for presentation slied materials, 30% for presentations, and 20% for positiveness of participation in discussion. Criteria for passing is the score higher than or equal to 60%.

学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
下記参照
See below

授業計画 Class plan
1   ガイダンス   本講義についてのガイダンスを行う。

2〜15    CMOS演算増幅器、能動フィルタ、RF回路、AD/DA変換回路、
     各種変換回路などからトピックを選択し、その回路構成なら
     びに設計方法について、受講生が洋書の担当部分の調査・発
     表を行うと共に全員で討議行い指導を受ける。また、教科書
     の知識だけでなく最新の情報などについても指導する。
     教科書または参考書は、
     1) Analog Integrated Circuit Design, D.A.Johns and K.
     Martin, John Wiley & Sons,1996, 978-0471144489
     2) Design of Analog CMOS Integrated Circuits, B. Razavi,
     McGraw-Hill Companies, 2003, 978-0071188395
     3) Analysis and Design of Analog Integrated Circuits
     5th Ed., P. R. Gray and R.G. Meyer, et al.,
John Wiley & Sons Inc, 2009, 978-0470398777
     4) RF Microelectronics 2nd Ed, B. Razavi, Prentice Hall,2011,
978-0137134731
     5) Continuous-Time Active Filter Design, T. Deliyannis
     , Y. Sun, and J. K. Fidler, CRC Press,1998, 978-0849325731
     などから選択する。

1st: Giving guidance, and deciding person in charge to make a presentation.
2nd to 15th:
A topic is selected from a CMOS operational amplifier, an active filter, an RF circuit, an AD / DA converter circuit, various converter circuits, and so on, and each student investigates each part in charge of a foreign textbook and presents about the circuit configurations and design methods. The textbook or the course material is selected from the followings:
1) Analog Integrated Circuit Design, D.A.Johns and K.Martin, John Wiley & Sons,1996, 978-0471144489
2) Design of Analog CMOS Integrated Circuits, B. Razavi, McGraw-Hill Companies, 2003, 978-0071188395
3) Analysis and Design of Analog Integrated Circuits 5th Ed., P. R. Gray and R.G. Meyer, et al., John Wiley & Sons Inc, 2009, 978-0470398777
4) RF Microelectronics 2nd Ed, B. Razavi, Prentice Hall,2011,978-0137134731
5) Continuous-Time Active Filter Design, T. Deliyannis, Y. Sun, and J. K. Fidler, CRC Press,1998, 978-0849325731
and so on.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
-

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-