シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
先端物理化学特別研究3A (酒井秀)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Research of Advancedin PhysicalChemistry3A (酒井秀)
授業コード Class code
997B771
科目番号 Course number
72CHPHC705

教員名
酒井 健一、酒井 秀樹
Instructor
Hideki Sakai

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course, First Semester

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 先端化学専攻

Department of Pure and Applied Chemistry, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
5.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
博士課程の主題となる各自の研究を推進する。自然環境に調和した科学の発展に貢献可能な精深な学識、幅広い視野、柔軟な創造性、豊かな教養、崇高な倫理観等を身につける。また、国内外の会議等で発表および議論を交わすことで、独立した研究者としてのキャリアを高める。

Students will proceed with individual research, which is the subject of the doctoral course. They will acquire detailed academic knowledge, a broad perspective, flexible creativity, high level of educational cultivation, and elevated ethical sense, which will contribute to the development of science in harmony with the natural environment. Additionally, they will develop the ability to propel their careers as independent researchers based on presentations and discussions at conferences, both domestic and overseas.
目的 Objectives
本専攻のディプロマ・ポリシーに定める以下の(1)〜(4)を実現するための科目です。
(1)先端化学専攻の各専門分野に応じた極めて高度な専門知識
(2)先端化学専攻の各専門分野について研究者として自立して研究活動を行う能力
(3)先端化学専攻の各専門分野において修得した極めて高度な専門知識や研究能力をもとに、柔軟な思考と深い洞察に基づいて、自ら課題を発見・設定し、独創的に解決する能力
(4)先端化学専攻の各専門分野において習得した極めて高度な専門知識や研究能力をもとに、専門性を有する分野において、国際的な視野を持って活躍できる能力

The objectives of the course include the acquisition of the following knowledge and skills, as stipulated by the diploma policy of the Department:
(1) Extremely advanced specialized knowledge in each field within the Department of Pure and Applied Chemistry.
(2) The ability to perform research activities as an independent researcher in each specialized field within the Department of Pure and Applied Chemistry.
(3) The ability to independently identify, define, and creatively solve problems based on extremely advanced specialized knowledge, research skills, flexible thinking, and thorough insights acquired in each specialized field within the Department of Pure and Applied Chemistry.
(4) The ability to work with an international perspective in specialized fields based on extremely advanced specialized knowledge and research skills acquired in each specialized field within the Department of Pure and Applied Chemistry.


到達目標 Outcomes
博士論文の研究課題について、研究計画の立案から実験の遂行、データの解析と理解、成果のまとめと公表(学会ならびに論文)までを主体的に進め、研究者に必要なスキルを身につけることを目標とする。自分の研究分野の研究動向を把握した上で、オリジナリティのある研究を推進し、さらには国際会議での英語での発表や英語論文投稿などを通じて国際性を身に付け、独立した研究者としてあるべ姿を認識できるようになる。

The goal is to enable the students acquire the necessary skills to become researchers by independently following a path from creating a research plan, to executing an experiment, analyzing and interpreting data, and summarizing and presenting results (at a conference and in a paper) on the research topic of their doctoral theses. Based on an understanding of the research trends in their field of study, by conducting original research, and by submitting and presenting papers in English at international conferences, students will learn about the international academic landscape and obtain a nuanced understanding of independent research.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
「特別研究」は「必修の授業科目」であり、5単位である。
(本専攻の博士後期課程では、特別研究の6科目30単位を習得しなければならない。)

This is a “mandatory course” with 5 credits.
(The doctoral degree at this Department requires 30 credits including 6 doctor-thesis courses.)


アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
与えられた研究テーマを十分に理解し、世の中における関連分野の研究状況を自ら把握し、自分の研究の進捗状況と常時照らし合わせながら、自分の研究のoriginalityはどこにあるかを常に意識しつつ、自分が何をなすべきかを考え、創意・工夫を重ねること。具体的にはこれまでに勉強してきた知識を知恵に変え、修士までの研究で会得した研究手法を駆使し、指導教員と議論を尽くして、研究実験を遂行する。 

Students must comprehend the assigned research topic and independently understand the current situation in related fields to constantly compare the progress of their own research. Students should consider what makes their own research original, examine what they should be doing, and continue to be creative and ingenious. Specifically, students will transform the knowledge accumulated in the bachelor’s and master’s courses into wisdom, utilize the research methods they acquired for the master’s thesis, and pursue their research based on discussions with the teaching staff.
成績評価方法 Performance grading policy
研究態度、研究室ゼミ・輪講、学内外での研究発表、レポート、論文発表、博士論文審査会、これらの結果から総合的に到達目標の達成度を評価する。

[フィードバックの方法]
・ゼミなどにおいて、研究の進捗状況に応じた助言を行う。
・学会発表の指導を行い、発表後に講評を行う。
・都度、投稿論文・博士論文の添削指導を行う。
・博士論文審査会の後に講評を行う。

Students are evaluated based on a comprehensive review of attitude toward research, performance in research groups, research presentations both within and outside the university, reports, thesis presentations, and doctoral thesis defense.

[Feedback]
・Offer advice suitable for the progress of students’ research in research groups and so on.
・Provide instructions on academic conference presentations and offer a review after presentations.
・Offer editing of papers to be submitted and doctoral thesis.
・Offer a review after doctoral thesis defense.


学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
研究テーマに関連する文献等を調べて、研究の参考にすること。

Literature relevant to the research topic is researched and studied.

授業計画 Class plan
テーマ内容
・新規界面活性剤のデザイン・合成と界面物性
・界面活性剤溶液の物性の外部刺激(光・電気・pH・熱)による制御
・新しいコンセプトの乳化系(エマルション)の開発
・ドラッグデリバリーシステムへの応用に適したベシクル(リポソーム・ニオソーム)の創製
・生体膜の生理機能の物理化学的検討
・界面活性剤分子吸着層の物性評価
・界面活性剤が形成するナノサイズテンプレートを利用したナノ形態制御材料の調製と応用
・ナノ形態制御光触媒の創製と有害物質除去への応用
・各種界面の電子顕微鏡・プローブ顕微鏡を用いたナノスケール直接観察   など

Subjects
• Development and Interfacial Chemical Properties of Novel Surfactants
• Control of Interfacial Chemical Properties by Using Stimuli- (Photo-, Electro, pHi-) Responsive Surfactants
• Emulsification with Novel Concepts
• Development of Vesicles (Liposomes and Niosomes) and their Application for DDS
• Evaluation of Surfactant Adsorbed Films Formed at Solid/Liquid Interface
• Preparation of Nano-Structured Functional Materials Using Surfactant Molecular Assemblies as Structure Directing Agents
• Preparation of Nano-Structured Titania Photocatalysts and their Application for Removal of Hazardous Organic Compounds
• Nano-Scale Direct Observation of Colloids and Molecular Assemblies Using Cryo- and Freeze-Fracture- TEM Techniques



授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N