シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
修士設計1 (衣笠)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Master's Design Project 1 (衣笠)
授業コード Class code
997AH96
科目番号 Course number
71GRRES613

教員名
衣笠 秀行
Instructor
Hideyuki Kinugasa

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2023 First Semester 
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive course 

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 建築学専攻

Department of Architecture, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
5.0単位
授業の方法 Teaching method
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
⑤ [対面]ブレンド型授業/ [On-site] Blended format (must include 50%-or-more classes held on-site)

概要 Description
・各自設計対象を設定し、設定した対象に対して多角的なリサーチを行うことから始める。リサーチの結果を分析し、どのように設計に反映させるかがまず問われる。設計そのものは、単なるデザインではなく、設計対象に求められる様々な性能とそのレベルを満足するものであることが求められる。
・提出物は、設計図書・模型に留まらずブックレットとしてリサーチ・分析と計画案との脈絡までを示したものが含まれる。
This course introduces the knowledge needed to deepen understanding of structural engineering, to students taking this course. At the end of the course, students are expected to carry out master's Design Project with the knowledge. It also enhances the development of students’ skill in making oral presentation and self-regulated learning.
目的 Objectives
建築構造設計を専門とする実務家を育成することを目的とする。
The aim of this course is to help students deepen understanding of structural engineering, and to nurture practitioners of structural design.
到達目標 Outcomes
インターンシップにおいて、建築設計業務を行ううえで必要となる知識及び技能を身に付けると同時に、意匠設計実務を行う建築士としての大学院でのトレーニングの集大成と位置づける。
到達目標は、
1.建築設計についての最新の研究動向を理解し、修士設計を纏め上げること
2.修士設計の内容についての口頭発表ができ、質問に対して適切に対応できる
3.建築設計の研究の動向に基づき、修士設計の特徴と成果を説明できる。
Students acquire knowledge and skills to carry out architectural design.
The goals of this course are to
1. Understand state of the latest research on architectural design, and be able to carry out
master's design project.
2. Be able to make presentation and answer questions about the contents of the master's design project.
3. Be able to explain the characteristics and technical challenges of master's design project on the basis of the state of the art research on architectural design.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
自主的かつ積極的な取り組みが求められる。
幅広い知識を身につけ、設計意欲を高めることが重要である。
Voluntary and active working is required.
It is necessary to try to acquire a wide range of knowledge.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-

準備学習・復習 Preparation and review
毎回の習得内容を参考書や文献をもとに復習し理解を深めて次回講義に臨むことが求められる。
At the end of each class, summary will be provided.
It is important to review the contents and deepen the understanding
成績評価方法 Performance grading policy
設計内容について、中間審査会及び公開講評会(審査会)でのパワーポイントを用いたプレゼンテーション及び審査員による質疑応答と審査をクリアする必要がある。
To be evaluated in taking account of the presentation’s performance level and positiveness of participation in discussion

具体的には、以下の6点および取組姿勢、積極性によって評価する

1. 背景から導き出される問いの論理性と独創性

2. 対象の把握の具体性と的確性

3. 対象のモデル化と研究方法の合理性

4. 対象の分析方法の適切性と研究内容のプレゼンテーションの明晰性

5. テーマ、内容から導かれる結論の合理性

6. 求められる提出物を全て提出すること

Specifically, the evaluation will be based on the following six points, approach, and proactiveness.

1. Logicality and originality of questions derived from the background

2. Concreteness and accuracy in understanding the subject

3. Modeling of objects and rationality of research methods

4. Appropriateness of analytical methods for subjects and clarity of presentation of research content

5. Rationality of conclusions drawn from themes and content

6. 7. Submit all required submissions


学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要に応じて資料を配布する

Materials are distributed in class as needed.


授業計画 Class plan
担当教員,関連分野の研究者ら(客員教員や学内外の研究者ら),履修学生が毎回、話題提供と議論を行う。学生の発表内容は、自身がこれまでに習得した知識,既往の研究のレビュー,現在興味を持っている分野の動向等とする。
学生の与える修士設計に関係する課題について議論する。学生は、修士設計まとめのロードマップ、それまでに得た研究情報、関連する領域の既往の研究、研究動向について説明を行い、議論を深める。

第1回:ガイダンス及び話題提供の担当者決めを行う。
第2〜15回:各回の話題提供と議論
※話題提供及び議論の持ち時間は,概ね以下に記すとおりとする。
 教員等:45分/人程度(発表と議論含む)。
 受講者:20分/人程度(発表と議論含む)。

Faculty member, researchers in related fields (visiting faculty members, researchers inside and outside the campus), students studying will give topics and discuss each time.
Students studying will give topics related to master's design project and discuss each time. Student presentation content shall be, roadmap of master's design project, knowledge acquired by himself so far, review of past research, trend of field which is currently interested etc.

1st: Giving guidance, and deciding Person in Charge for providing topics
2nd to 15th: providing topics each time and discussion
*The time to provide a topic and discussion is generally as follows;
Faculty: about 45 minutes/person, including presentation and discussion.
Students: about 20 minutes/person, including presentation and discussion.



授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N