シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
設計実習・実験・調査1 (吉澤)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Design Practice, Experiment and Survey 1 (吉澤)
授業コード Class code
997AH87
科目番号 Course number
71COZZZ501

教員名
髙瀨 雄土、吉澤 望
Instructor
Nozomu Yoshizawa, Kozo Takase

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Courses

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 建築学専攻

Department of Architecture, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
5.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
建築物の環境設計や照明デザインに重要となる,建築環境工学,照明工学,色彩学,建築環境シミュレーションに関わる研究テーマ,課題を設定し,修士論文の準備を進める。
Research themes related to architectural environmental engineering, lighting engineering, colour science, architectural environmental simulation will be studied and examined for the preparation of master's thesis, which are important for architectural environmental and lighting design.
目的 Objectives
建築環境工学,照明工学,色彩学,建築環境シミュレーションを専門とする研究成果を取り纏める力をつけることを目的とする。
It aims to obtain the ability to complete master thesis by compiling the research results in related with architectural environmental engineering, lighting engineering, colour science, architectural environmental simulation.
到達目標 Outcomes
研究室内での議論,対外発表を通じ建築環境工学,照明デザインに関わる研究を高度化し,豊かな建築環境,照明環境の構築による社会貢献を目指す.
The goals of this course are to pursue the research related to architectural environmental engineering and lighting design, and to fulfill social responsibility by constructing the affluent architectural and lighting environment through discussion in the laboratory and external presentation.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
建築環境工学の科目を修得することが望ましい
It is advisable that participants learn the subjects related to architectural environmental engineering.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
毎回修得した内容をまとめておくこと 
Participants need to summarize what they have learned from discussion.
成績評価方法 Performance grading policy
研究への取り組み方,ゼミや学会大会等におけるプレゼンテーション,学部生への指導,対外発表論文等を総合的に評価する。 
Performance will be comprehensively evaluated for research performance, presentation at the laboratory seminars and academic conferences, training to undergraduates, and published papers.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
研究内容に応じた参考書を適宜、指示する.
Appropriate references and/or materials will be instructed according to research topics.

授業計画 Class plan
4〜5月:先行事例、先行研究の調査と研究テーマの検討
6〜9月:実地調査、文献調査、実験・実測、シミュレーション等の実施, 学会発表
April-May: Investigation of previous researches and projects
June-September: On-the-spot investigation, biblographic survey, experiments and measrements, simulation, presentation at the academic conference

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
JMP/MATLAB/Simulink
Rhinoceros, Adobe, Microsoft

備考 Remarks
ゼミおよび個別打ち合わせに必ず出席すること
Participants are required to participate in the laboratory seminar and individual meetings.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-