シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
設計実習・実験・調査2 (永野)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Design Practice, Experiment and Survey 2 (永野)
授業コード Class code
997AH86
科目番号 Course number
71COZZZ502

教員名
劉 虹、永野 正行
Instructor
Masayuki Nagano

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 Second Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive courses

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 建築学専攻

Department of Architecture, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
5.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
学外・学内での実習・実験・調査を通して、建築構造に関する生きた知識・技術とともに職業倫理を身に付ける機会をもち、教員の指導のもとに修士研究の成果を上げるに必要な思想と手法を具体的に学ぶ。
Through practical training, experiments and surveys in and outside the university, take the advantage of the opportunity to acquire professional ethics and useful knowledge and technology on building structures to learn concretely the thought and method necessary for raising the achievement of the master’s research under the guidance of the supervisor.
目的 Objectives
建築構造設計を専門とする実務家を育成することを目的とする。
It aims to nurture practitioners specializing in building structure design.
到達目標 Outcomes
建築物の耐震設計を行う上で重要となる,建築構造工学に関わる研究テーマ,課題を設定し,2年間の研究成果を修士論文として取り纏め,さらには対外発表を通じ国内の耐震設計法の高度化や地震被害の軽減を通じた社会貢献をする能力を身につける。
Research topics and issues related to building structural engineering of buildings, which are important to seismic design, are set up, and summary the research results for 2 years as master’s thesis. Furthermore, the ability to contribute to society through sophistication of domestic seismic design law and reduction of earthquake damage will be acquired through external announcement.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
構造全般の科目を修得していることが望ましい
It is desirable that participants acquire subjects in general structure.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-

準備学習・復習 Preparation and review
毎回修得した内容をまとめておくこと
To summarize contents acquired each time
成績評価方法 Performance grading policy
研究への取り組み方,提出論文,発表審査会での審査,学部生への指導,対外発表論文等を総合的に評価する。
We comprehensively evaluate on how to approach research, submitted papers, examination at the presentation review meeting, guidance to undergraduates, dissertations published abroad, and so on.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
-
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
特になし
Not specified

授業計画 Class plan
おおまかな与件の整理、現場での意見情報交換・状況把握、計画立案、実習・実験・調査の遂行、まとめ、プレゼンテーションなどを行いながら、思想と手法を学ぶ。

・10月〜11月 中間報告と補足的な実習・実験・調査を行う。
・12月〜2月 まとめとプレゼンテーション。

Learn the thought and method while organizing rough cases, exchanging opinion information on the field, understanding the situation, planning, practicing, conducting experiments, conducting surveys, summarizing, and presenting.
April to May: Through the exchange opinions and grasp the situation among the advice faculty, site staff and others, themes and objectives are refined, and the plan is set.
October to November: interim reports and complementary practical training, experiments and surveys are performed.
December to next February: Conclusion and Presentation.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N