シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
設計実習・実験・調査2 (衣笠)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Design Practice, Experiment and Survey 2 (衣笠)
授業コード Class code
997AH84
科目番号 Course number
71COZZZ502

教員名
衣笠 秀行
Instructor
Hideyuki Kinugasa

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2023 Second Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive course

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 建築学専攻

Department of Architecture, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
5.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
⑤ [対面]ブレンド型授業/ [On-site] Blended format (must include 50%-or-more classes held on-site)

概要 Description
解析・実験・調査を通して、構造工学に対する理解を深めるために必要な知識を習得する。履修者はそれをもとに修士論文を作成する。問題の解決の方法および修士論文作成に必要となる知識の修得が求められる。学生の口頭発表や自主学習能力の獲得にも重点を置く。
Through analysis, experiment and survey, this course introduces the knowledge needed to deepen understanding of structural engineering, to students taking this course. At the end of the course, students are expected to acquire skills in solving problems and knowledge needed to write master's thesis. It is also significant to obtain skills in making oral presentation and self-regulated learning.
目的 Objectives
構造工学分野全般を対象に,過去の地震被害の特徴から最新の研究動向にわたるまで幅広く知識を習得すると共に、実社会における幅広い耐震設計に関する課題やその課題解決のための能力が培われることを目的としている。

For the structural engineering field as a whole, we aim to acquire a wide range of knowledge from past seismic damage to buildings to the latest research trends, and to cultivate a wide range of issues concerning seismic design in the real world and the ability to solve them.
到達目標 Outcomes
到達目標は以下の事項である
1.構造工学についての最新の研究動向を理解すること
2.構造工学における研究課題を理解すること
3.研究課題を解決するために必要な解析・実験技術を身につけること
4. 研究課題を解決するために必要な構造工学に関する知識を身につけること
5.研究発表の技術を身につけ質問に対して適切に対応できること

The goals of this course are to
1. Understand state of the latest research on structural engineering
2. Understand research topics on structural engineering
3. Acquire skills in carrying out analysis and experiment
4.Acquire knowledge needed to solve problems on structural engineering
5.Be able to make presentation and answer questions about issues on structural engineering.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
自主的かつ積極的な取り組みが求められる。
幅広い知識を身につけ、研究意欲を高めることが重要である。
Voluntary and active working is required.
It is necessary to try to acquire a wide range of knowledge.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-

準備学習・復習 Preparation and review
毎回の習得内容を参考書や文献をもとに復習し理解を深めて次回に臨むことが求められる。  
At the end of each class, summary will be provided.
It is important to review the contents and deepen the understanding.
成績評価方法 Performance grading policy
プレゼンテーションの出来映えや議論への参加の積極性を加味して評価する
To be evaluated in taking account of the presentation’s performance level and positiveness of participation in discussion

具体的には、以下の6点および取組姿勢、積極性によって評価する

1. 背景から導き出される研究の問いの論理性と独創性

2. 研究対象の把握の具体性と的確性

3. 研究対象のモデル化と研究方法の合理性

4. 研究対象の分析方法の適切性と研究内容のプレゼンテーションの明晰性

5. 研究テーマ、研究内容から導かれる結論の合理性

6. 求められる提出物を全て提出すること

Specifically, the evaluation will be based on the following six points, approach, and proactiveness.

1. Logicality and originality of research questions derived from the background

2. Concreteness and accuracy in understanding the research subject

3. Modeling of research objects and rationality of research methods

4. Appropriateness of analytical methods for research subjects and clarity of presentation of research content

5. Rationality of conclusions drawn from research themes and research content

6. 7. Submit all required submissions


学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
研究内容に応じた資料を適宜、指示する.

Materials are distributed in class as needed.
 


授業計画 Class plan
担当教員,関連分野の研究者ら(客員教員や学内外の研究者ら),履修学生が毎回、話題提供と議論を行う。学生の発表内容は、自身がこれまでに習得した知識,既往の研究のレビュー,現在興味を持っている分野の動向等とする。
第1回:ガイダンス及び話題提供の担当者決め
第2〜15回:各回の話題提供と議論
※話題提供及び議論の持ち時間は,概ね以下に記すとおりとする。
 教員等:45分/人程度(発表と議論含む)。
 受講者:20分/人程度(発表と議論含む)。

Faculty member, researchers in related fields (visiting faculty members, researchers inside and outside the campus), students studying will give topics and discuss each time.
Student presentation content shall be, knowledge acquired by himself so far, review of past research, trend of field which is currently interested etc.
1st: Giving guidance, and deciding Person in Charge for providing topics
2nd to 15th: providing topics each time and discussion
*The time to provide a topic and discussion is generally as follows;
Faculty: about 45 minutes/person, including presentation and discussion.
Students: about 20 minutes/person, including presentation and discussion.


授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N