シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
修士研究1 (伊藤)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Master's Thesis 1 (伊藤)
授業コード Class code
997AH53
科目番号 Course number
71GRRES611

教員名
髙栁 誠也、伊藤 香織
Instructor
Kaori Ito

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Courses

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 建築学専攻

Department of Architecture, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
5.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
各自のテーマにしたがって修士論文執筆に向けて、教員の指導の下、実験、調査、分析等を行う。
Research themes related to city planning, urban design and urban analysis will be compiled as master's thesis.
目的 Objectives
建築・地域プロジェクトへの参画、実験、調査などを通して研究を深め、各自で集大成となる修士論文に向けて分析を進める。
It aims to complete master's thesis by compiling the research results in related with city planning, urban design and urban analysis.
到達目標 Outcomes
各自のテーマにしたがう修士論文執筆に向けて、実験、調査、分析、考察を行うことができる。
The goal of this course is to pursue the research related to city planning, urban design and urban analysis, through discussion in the laboratory and external presentation.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
伊藤研究室に所属する学生
students belonging to Ito Lab
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
研究プロジェクトを進め,毎週行われるゼミおよび約2ヵ月に1回の中間発表会で発表ができるよう準備をする.ゼミ及び中間発表後には,コメントを受けて研究の具体的な進め方を再検討する.
Students need to carry out research of their own themes with preparing for weekly research meetings and bimonthly mid-term presentations.
成績評価方法 Performance grading policy

以下の7点および取組姿勢、積極性によって評価する

1. 背景から導き出される研究の問いの論理性と独創性

2. 研究対象の把握の具体性と的確性

3. 研究対象のモデル化と研究方法の合理性

4. 研究対象の分析方法の適切性と研究内容のプレゼンテーションの明晰性

5. 研究テーマ、研究内容から導かれる結論の合理性

6. 審査会で必ずプレゼンテーションすること(原則対面)

7. 求められる提出物を全て提出すること


Performance will be comprehensively evaluated for research performance and published papers.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
テーマに応じて指導
Reference will be assigned according to themes.

授業計画 Class plan
4〜5月:先行事例、先行研究の調査と研究テーマの検討
6〜9月:実地調査、文献調査、実験・実測、シミュレーション
5月,7月,9月に中間発表を行う(英語) 

April-May: research review
June-September: survey, experiment and simulation
May, July and September: mid-term presentations in English

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
SAS/JMP
ArcGIS

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-