シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
地震工学特論
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Earthquake Engineering
授業コード Class code
997A104
科目番号 Course number
71SMSTE638

教員名
永野 正行
Instructor
Masayuki Nagano

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2023 Second Semester
曜日時限
水曜2限
Class hours
Wednesday 2nd. Period

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 建築学専攻

Department of Architecture, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
地震工学の上級コースとして,国内で発生した大地震時の地盤震動,建物応答に関する動向を把握する。
As an advanced course of seismic engineering, grasp the trends related to ground vibration and building response at large earthquakes occurred in Japan.
目的 Objectives
地震工学に関わる研究テーマをプレゼンテーション,ディスカッション形式で議論し,地震工学に関する事項の理解を深める。
Through the presentation and discussion topics related to earthquake engineering, deepen understanding of matters related to earthquake engineering.
到達目標 Outcomes
地盤震動,建築振動に関わる各種問題を自らの手で検討できるような計算コードを取りまとめる。これを地震工学に関する研究の高度化に活かし,地震被害の軽減を通じた社会貢献を目指す.
To examine various problems related to ground vibration and construction vibration, students compile calculation codes by yourselves with the purpose of advancement of research on earthquake engineering and the contribution to society through mitigation of earthquake damage.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
建築振動学、地震工学を習得済みであることが望ましい
It is desirable that you have mastered building vibration and earthquake engineering.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-

準備学習・復習 Preparation and review
前回授業の演習内容をHP等の資料でよく理解しておくこと
Thorough understanding of the exercises of last lesson using materials from HP and so on.
成績評価方法 Performance grading policy
レポート課題の発表、議論およびレポート課題を通じ理解度を評価する。
Evaluate the degree of comprehension through report presentation, discussion and report tasks.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
-
書誌情報 Bibliographic information
特になし
Nothing special
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
特になし
Nothing special

授業計画 Class plan
第1回:ガイダンス
第2回〜第8回:地震工学に関わる最新の研究に関する動向のプレゼンテーション,ディスカッション
第9回〜第14回:地震工学に関わる地盤震動,建物応答に関するプログラムの構築
第15回:成果のとりまとめと課題の提出
First: Guidance
2nd - 8th: Presentation of trends related to latest research on earthquake engineering and discussion
9th - 14th: Building a program on ground vibration and building response related to earthquake engineering
15th: Summarizing achievements and submitting tasks

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N