![]() 教員名 : 岩岡 竜夫
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
建築計画1(建築プログラム)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Architectural Planning 1
授業コード Class code
9971302
科目番号 Course number
71PDAPD111
教員名
岩岡 竜夫
Instructor
Tatsuo IWAOKA
開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 2nd semester
曜日時限
水曜2限
Class hours
Wed. 2nd
開講学科・専攻 Department
創域理工学部 建築学科
Department of Architecture, Faculty of Science and Technology 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
建築計画学はすべての建築分野の知識を包括し総合する学問である。本講義では、生活と空間の対応関係を主要なテーマとして、主に独立住宅の事例を通して、建築計画の内容を解説する。
Architectural Planning is one of the most basic category which integrates all of architectural knowledges and technologies. This course introduces about the house and housing planning through many examples of houses by architects. 目的 Objectives
建築を計画し設計するための基礎的な技術と知識の修得を目的とし、日々変化する社会の中で、豊かな人間生活を実現させるために建築に何か可能なのかを思考する力を養う。
The aim of this course is to get basic technique to understand architectural drawings, and methods to understand the meaning of house in society. 到達目標 Outcomes
建築空間に対する思考力および表現力を身につける。
The aim of this course is to get the enough level of understanding for the space of architecture, and enough skill of presentation for architecture. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
既修得科目は不要である。同時に履修すべき科目は特にない。
No other special course is required before taking this course. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/小テストの実施 Quiz type test
-
準備学習・復習 Preparation and review
例示された事例の見学、指定された建築展覧会の見学、提示した参考者の予習および復習。
Visiting to art museums, architectural exhibitions, public architectures are required. 成績評価方法 Performance grading policy
授業中におこなわれる2回の到達度評価試験(うち1つはレポートの提出)の総合評価。
total evaluations through 2 tests (one of them is the submission of the report). 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
日本建築学会編「コンパクト設計資料集成<住居>」(丸善)
図研究会著「図3・建築の図形表現」(東海大学出版会) 図研究会著「図・建築表現の手法」(東海大学出版会) 図研究会著「図2・建築模型の表現」(東海大学出版会) 図研究会著「図4・建築のスケール」(東海大学出版部) 図研究会著「図5・建築と都市のグリッド」(東海教育研究所) 授業計画 Class plan
1(9/18)ガイダンス+建築図学(1)平面図と立面図、副平面図と副立面図
2(9/25)建築図学(2)端形図と点形図、実長と実形、ラバットメント 3(10/2)建築図学(3)アイソメ、アクソメ、陰影 4(10/9)建築図学(4)透視図 5(10/16)中間テスト(建築図学に関する小テスト) 6(10/23)独立住宅(1) 7(10/30)独立住宅(2) 8(11/6)独立住宅(3) 9(11/13)独立住宅(4) 10(11/20)独立住宅(5) 11(11/27)集合住宅(1) 12(12/4)集合住宅(2) 13(12/11)集合住宅(3) 14(12/18)建築意匠にかかわるレポートの提出日(予定) 15(総括) 1:guidance, Architectural descriptive geometry(1) 2:Architectural descriptive geometry(2) 3:Architectural descriptive geometry(3) 4:Architectural descriptive geometry(4) 5:intermediate test 6:independent house(1) 7:independent house(2) 8:independent house(3) 9:independent house(4) 10:independent house(5) 11:collective housing(1) 12:collective housing(2) 13:collective housing(3), 14:submission of report(unsettled) 15:(summary) 授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
中間試験では参考書等の持ち込み不可。
No reference documents can be brought at the intermediate test. 授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|