シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
応用生物科学特別実験B (古屋)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Applied Biological Science,AdvancedLaboratory Course B (古屋)
授業コード Class code
996E922
科目番号 Course number
64GRRES604

教員名
古屋 俊樹
Instructor
Toshiki Furuya

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 Second Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 生命生物科学専攻

Department of Applied Biological Science, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
4.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
新規微生物・酵素の発見や機能の解明、さらには有用物質生産や環境浄化への応用を目的として研究に取り組み、得られた成果を論文としてしっかりまとめるとともに口頭で発表する。
Students will study to find novel microorganisms and enzymes, to elucidate their function, and to apply them for bioremediation and biosynthesis. Students will deliver oral and poster presentations and write papers on their researches.
目的 Objectives
・細胞やタンパク質、遺伝子を扱う技術、代謝産物や変換産物を分析する技術を身につける。
・微生物細胞や酵素タンパク質を環境浄化や有用物質合成に応用する能力を身につける。
・生物を分子のレベルで捉える能力を身につける。
・研究手法のみならず、研究および発表を通して問題解決能力と論理構成能力を身につける。
We aim to acquire a wide range of knowledge on technique to study cells, proteins, genes and metabolites, and to apply microbial cells and enzymes to bioremediation and biosynthesis. We also aim to hone presentation and information comprehension skills.
到達目標 Outcomes
新規性もしくは進歩性のある研究成果を出し、社会に発信する。卒業研究で修得した技術や知識に磨きをかけ、より高度な成果を達成するとともに、研究者としての素養と自覚を身につける。
Aiming to obtain something novel and inventive through studies in the field of applied biochemistry, and to give compelling presentations on studies.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
義務的にではなく、知的好奇心を持って自主的に研究に取り組み、研究を通して新たな価値観をつかみ取ってほしい。
It is important to perform your researches with curiosity independently to improve your ability.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
・研究に着手する前に文献調査をしっかり行ない、研究の目的を明確にするとともに、研究手法について整理する。
・実験結果は実験をしたその日のうちに実験ノートにまとめる。
・ミーティング、ディスカッションを通して自分の考えを整理する。
Students should search papers concerning your research subject before starting experiments.
Students must write objectives, methods, results, and discussions of experiments on your notebook everyday.
Students should organize their thoughts through meeting and discussion after every experiment.
成績評価方法 Performance grading policy
研究成果、研究への取り組み方、口頭での発表を総合的に評価する。
Assessed in taking into account the achieved outcomes, the presentation performance and the level of participation in discussions.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
特に指定しない。
Not specified

授業計画 Class plan
後期前半(9月〜10月)
・研究テーマを遂行する。
・研究の進捗を9月上旬の研究中間発表会で発表する。

後期後半(11月〜3月)
・研究テーマを遂行する。
・研究の進捗を12月中旬の研究中間発表会で発表する。

*ミーティング、ディスカッションは随時開催する。

September to October, students will perform their researches, and give an oral presentation about the results at the beginning of September.

November to March, students will perform their researches, and give an oral presentation about the results at the middle of December.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N