シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
応用生物科学特別実験B (中村)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Applied Biological Science,AdvancedLaboratory Course B (中村)
授業コード Class code
996E921
科目番号 Course number
64GRRES604

教員名
金丸 佳織、中村 由和
Instructor
Yoshikazu Nakamura, Kaori Kanemaru

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2023 Second Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 生命生物科学専攻

Department of Applied Biological Science, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
4.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
生体膜を構成する脂質の未知の生理機能を解明し、生体膜脂質の異常と疾患との関連を理解することを目指し、各人が独自の研究テーマに取り組む。 

To clarify new functions of lipid and the link between lipid abnormalities and diseases, students will perform experiments, focusing on their research projects.
目的 Objectives
自ら計画を立て、情報を収集し、積極的に実験を行い、実験結果について解析、考察することで、脂質やその代謝を研究する専門家としての知識、技術を身に付ける。さらに、得られた研究成果を他の人にわかりやすく伝えることや、他の人の研究発表を理解し、それに対して自分の考えを述べる能力も習得する。

By making plans, collecting information, performing experiments, and analyzing the results of the experiments, students will acquire the knowledge and skills as a specialist in researching lipids and their metabolism. In addition, students will gain the ability to explain the obtained research results to other people, and to understand research presentations of other people.
到達目標 Outcomes
・必要に応じて教員の助言を求めつつ、自身で実験計画を立案し、それを実行することができる。
・文献等から自分の研究に必要な情報を収集できる。
・自分の研究に関連した英語論文の内容を理解し伝えることができる。
・自分や他者の研究について、本質を捉えて論理的に思考することができる。
・他者の研究に対して、建設的な提案や質問をすることができる。
・自分の研究内容を、正しい日本語で的確に文章表現することができる。 

・ Students can make experimental plans by asking the advice as needed.
・ Students can collect information necessary for own research from the literature.
・ Students can understand scientific articles and discuss with other people about the data and conclusion in articles.
・ Students can think logically about the research results.
・ Students can make constructive proposals and ask questions about the research of others.
・ Students can accurately describe their research.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
自発的に研究に取り組み、研究を楽しんでください。 

Students should spontaneously perform experiments and enjoy their research.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/実験 Experiments
-

準備学習・復習 Preparation and review
特に指定しない。

Not specified.
成績評価方法 Performance grading policy
指定された時間を満たす研究室での活動、実験態度、実験データ発表、適切に記載された実験ノートの提出、データの適切な整理、管理、提出を重視します。

Grading will be based on the performance of experiments and the quality of the research presentation.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
指定しない。

Not specified.

授業計画 Class plan
【1】〜【15】
・研究テーマ、目的に即して実験を行い、研究を進める。日常的なディスカッションや定期的なミーティングにより研究結果や研究進行上の問題点について教員、研究室員と議論する。他の研究室員の研究についてもよく理解し、建設的な質問、コメントをするとともに、協力して進められる実験については協力して行う。実験ノートを定期的に教員に提出し、確認、指導を受ける。

【1】〜【15】
・Students will perform experiments and discuss with laboratory members about their results. Students will need to have an interest in research projects of other people and ask constructive questions. Students should submit their laboratory notebook regularly.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N