シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
応用生物科学特別実験B (前澤)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Applied Biological Science,AdvancedLaboratory Course B (前澤)
授業コード Class code
996E918
科目番号 Course number
64GRRES604

教員名
前澤 創
Instructor
So Maezawa

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024/2nd. Semester 
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course 

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 生命生物科学専攻

Department of Applied Biological Science, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
4.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
実験作業を通じて,研究に必要な技術を習得する。また学術論文の抄読や研究の進捗状況報告会,指導教員や研究室のメンバーとの議論を通じて,研究を遂行する上で必要な研究力を身に付ける。

Through experimental works in the laboratory, you will acquire skills necessary for research. You will also acquire the necessary research ability to carry out research through discussion of academic papers with supervisors and laboratory members.
目的 Objectives
1. 研究に必要な実験技術を習得する。
2. 実験のために必要な知識力と思考力を養う。
3. 指導教員や研究室のメンバー,研究背景を同じくする外部研究者などと積極的に議論出来る能力を身につける。 

1. Learn the necessary experimental techniques for research.
2. Cultivate the necessary knowledge and thinking skills for the experiment.
3. Acquire the ability to positively discuss with academic advisors, members in the laboratory, external researchers who share similar backgrounds of research.
到達目標 Outcomes
1.実験により得られた結果を研究室の中で議論しまとめる。 
2.学会においてポスター発表や口頭発表ができる。

1. You can discuss the results obtained by the experiment in the laboratory.
2. You can poster presentations or oral presentations at academic conferences.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
多くの論文に目を通し,研究内容を把握する。

Read through many papers and grasp your research content.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
特になし。

Not specified.
成績評価方法 Performance grading policy
研究・実験へ取り組む姿勢,自ら進んで研究内容に関する知識を深める姿勢およびその内容などを総合的に勘案して評価します。 

Your attitude to tackle research and experiments and your activity to deepen knowledge about research content will be evaluated comprehensively.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
特になし
Nothing special

授業計画 Class plan
1)研究の背景調査
2)研究計画の立案
3)研究方法の開発1
4)研究方法の開発2
5)研究の実施1
6)研究結果の討論1
7)研究の実施2
8)研究結果の討論2
9)研究の実施3
10)研究結果の討論3
11)研究の実施4
12)研究結果の討論4
13)研究成果の取りまとめ
14)研究論文の作成
15)研究成果の報告、プレゼンテーション

1) Background of the research
2) Planning a research plan
3) Development of research method 1
4) Development of research method 2
5) Implementation of research 1
6) Discussion of research results 1
7) Implementation of research 2
8) Discussion of research results 2
9) Implementation of research 3
10) Discussion of research results 3
11) Implementation of research 4
12) Discussion of research results 4
13) Summary of research results
14) Preparation of research paper
15) Report on research results, presentation

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-