シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
微生物生態学特論
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Microbial Ecoligy
授業コード Class code
996E902
科目番号 Course number
64BIENB503

教員名
鈴木 智順
Instructor
Tomonori Suzuki

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 second semester
曜日時限
集中講義
Class hours
intensive course

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 生命生物科学専攻

Department of Applied Biological Science, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
⑦ [遠隔]オンライン授業(同期)/ [Remote]Online (synchronized remote)

概要 Description
微生物生態学に関する文献を選び、その文献をもとにさらに様々な参考文献を収集して、選択した文献の内容だけではなく、その研究背景も含めたより幅広い情報をプレゼンテーションする。
Select academic papers on microbial ecology, collect various references based on the papers and present a wider range of information, including not only the content of the selected papers but also its research background.
目的 Objectives
地球上には様々な微生物が存在している。そして、これら微生物によって物質が循環し、様々な環境を作り出している。しかし、99%以上の微生物は培養できていない。培養して分離できないと詳細な知見は得られない。ところが、最近は様々な分子生物学的な手法で、培養せずに環境中の微生物の存在やその働きを解析することが可能となった。
 そこで、本特論では従来の培養法や最近の分子生物学的方法による微生物生態学に関する文献情報を集め、培養法や分子生物学的方法のメリット、デメリットを比較しながら読み込む。そして、その内容をプレゼンテーションして微生物生態学に関する高い見識を得ることを目的としている。
Various microorganisms exist on the earth. And substances are circulated by these microorganisms to create various environments. However, more than 99% of microorganisms cannot be cultured. Detailed information cannot be obtained unless the microorganisms can be isolated by culture. However, recently, it has become possible to analyze the existence and function of microorganisms in the environment without cultivation using various molecular biological techniques.
Therefore, in this course, collect academic papers on microbial ecology by conventional culture methods and recent molecular biological methods, and read them while comparing the merits and demerits of culture methods and molecular biological methods. The aim is to present the content and gain a high level of insight into microbial ecology.
到達目標 Outcomes
自然界における微生物の生態について理解を深めることができる。
地球環境に影響を与えている微生物の役割を理解する。
Understand the ecology of microorganisms in nature.
Understand the role of microorganisms affecting the global environment.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
紹介する文献の内容を充分に理解し、この授業の参加者が理解できるようにプレゼンテーションの準備を充分に行ってから発表すること。
Be sure to fully understand the contents of the academic papers to be introduced, and prepare enough for the presentation so that participants in this course can understand them before making a presentation.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
授業の前に適切な文献を選び、内容を充分に理解しておく(毎回3時間程度)。
授業後は自分のプレゼンの反省点について検討を行う(毎回1時間程度)。
Make sufficient preparations for the presentation (about 3 hours each time).
Self-check whether the answers to the presentation contents and questions were accurate (about 1 hour each time).
成績評価方法 Performance grading policy
発表内容やディスカッション能力などを総合して評価する。
Assess the content of the presentation and the active participation in the discussion.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
微生物生態学、微生物系統分類学、微生物学、分子生物学などあらゆる文献
Academic papers.

授業計画 Class plan
第 1回:微生物生態学に関する文献の選択
第 2回:選択した文献と関わる参考文献の収集(1)
第 3回:選択した文献と関わる参考文献の収集(2)
第 4回:選択した文献と関わる参考文献の収集(3)
第 5回:収集した文献の読み込み(1)
第 6回:収集した文献の読み込み(2)
第 7回:収集した文献の読み込み(3)
第 8回:収集した文献の読み込み(4)
第 9回:収集した文献の読み込み(5)
第10回:プレゼンテーション用資料の作成(1)
第11回:プレゼンテーション用資料の作成(2)
第12回:プレゼンテーション用資料の作成(3)
第13回:プレゼンテーションと質疑(1)
第14回:プレゼンテーションと質疑(2)
第15回:総括
1st: Select of academic papers on microbial ecology
2nd: Collect references related to the selected papers (1)
3rd: Collect references related to the selected papers (2)
4th: Collect references related to the selected papers (3)
5th: Read collected papers (1)
6th: Read collected papers (2)
7th: Read collected papers (3)
8th: Read collected papers (4)
9th: Read collected papers (5)
10th: Create presentation slides (1)
11th: Create presentation slides (2)
12th: Create presentation slides (3)
13th: Presentation and discussion (1)
14th: Presentation and discussion (2)
15th: Summary

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N