シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
特別研究 (鎌倉)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Thesis Works for Master Degree (鎌倉)
授業コード Class code
996E814
科目番号 Course number
64GRRES611

教員名
荒添 貴之、鎌倉 高志
Instructor
Takashi Kamakura, Takayuki Arazoe

開講年度学期
2024年度前期、2024年度後期
Year/Semester
2024/First and Second Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
First Semester (Intensive Course), Second Semester (Intensive Course)

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 生命生物科学専攻

Department of Applied Biological Science, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
8.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
修士論文作成に向けた研究を通した問題解決能力の育成。
Training of ability for solution of scientific questions and for thesis building.
目的 Objectives
幅広い生物科学の高度な専門的知識と技術を体系的に習得することにより、現代生物科学が直面している課題を理解することができる。
Students can understand the subject of the present biological science by learning speciality and technology.
到達目標 Outcomes
研究において、提示された、または研究の過程で発生した問題を解決する方法を自分で見いだし,その解決法を実行出来る能力を身につけることができる。
Students can find the problem from the research subject and solution for that. They also can excute the solution by themselves.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
自分の実験の基礎となる知識については常時準備を怠らないように学習すること。
実験結果の解釈においても、幅広い知識が要求される。結果を単純に考えず、復習及びさらなる学習によって、深く考察できるようになる
Students must learn the newest information related to their research. Knowledge is the most important key for interpretting the experimental results. Students must think deeply in any case.
成績評価方法 Performance grading policy
研究成果、修士に必要な知識、および研究に対する熱意ある取り組みを総合的に評価する 
Evalutate the research output, knowledge required for research, and positiveness of experiments and discussion.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
特になし
Not specified

授業計画 Class plan
本特別研究の実施にあったては、下記の研究課題群より各自の研究課題を設定し、設定した課題に従って、
 1)研究の背景調査
 2)研究計画の立案
 3)研究方法の開発1
 4)研究方法の開発2
 5)研究の実施1
 6)研究結果の討論1
 7)研究の実施2
 8)研究結果の討論2 
 9)研究の実施3
10)研究結果の討論3
11)研究の実施4
12)研究結果の討論4
13)研究成果の取りまとめ
14)研究論文の作成
15)研究成果の報告、プレゼンテーション
を実施し、研究能力の養成とともに修士の学位に相応しい研究成果を得、修士論文を完成させる。

研究課題群
・植物病原菌の病原性特異的器官の分化誘導に関わる遺伝子の解析
・各種薬剤の真菌に対する作用機作の解析
・新規機能/特徴をもつ乳酸菌の探索とその機能の解析
・真核生物の核数調節機構の解明
・真菌の交配型遺伝子座の構造と機能解析

Student must choose their research theme first
1) Understand the background of the research field
2) Plant the research
3) Methodological challenge 1
4) Methodological challenge 2
5) Experiments 1
6) Discussion 1
7) Experiments 2
8) Discussion 2
9) Experiments 3
10) Discussion 3
11) Experiments 4
12) Discussion 4
13) Comprehension
14) Writing reports
15) Presentation
and complete the doctoral thesus

Research themes
Molecular Mechanism of Infection Specific Cellular Differentiation of Phytopathogenic Fungi.
Search of Molecular Target(s) of Drugs using Fungi
Nove Abilities of Lactic Acid Bacteria
Control Mechanism of Nuclear Number of Eukaryotic Cells
Mating Type Genes of Fungi

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
鎌倉:国内研究機関(理化学研究所)の研究員(生物系)の勤務経験を活かし、研究指導と討論を通じて修士の学位に値する知識と技術を持つ人材を育成する
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-