シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
応用生物科学演習1B (鎌倉)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Seminars in Applied Biological Science1B (鎌倉)
授業コード Class code
996E534
科目番号 Course number
64GRRES602

教員名
荒添 貴之、鎌倉 高志
Instructor
Takashi Kamakura, Takayuki Arazoe

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 Second Semester
曜日時限
月曜4限
Class hours
Monday 4th Period

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 生命生物科学専攻

Department of Applied Biological Science, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
各人の研究テーマの関連分野の学術論文を読み解き、異なったテーマに取り組む研究室メンバーにわかりやすく解説することによって、双方の知識を広め、深める。
Students will review past research papers, trend of field which is currently interested. They also make presentation and participate in questions on the research field.
目的 Objectives
科学論文の読み方、構成、書き方、プレゼンテーションなどの能力を習得する。
Students will learn how to read scientific reports, construct and make presentations.
到達目標 Outcomes
科学論文を十分に読みこなし、噛み砕いて解説することができるようになる。また、自分で論文を書く際に必要な基本的な知識を身につけることができる。
It is possible to understand scientific papers so that explain to other students the fundamental contents. It is also possible to write reports properly.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
鎌倉研究室所属の大学院生は必修扱い
This course is mandatory for Prof. Kamakura's lab members.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
文献を読み解くためには、その背景として膨大な知識を必要とする。背景知識に関する準備学習を精細に行うことが、非常に重要なプロセスになることを良く理解し、小さな不明点に対しても手を抜かない調査を習慣化する。プレゼンテーションで指摘され、その場で解決できなかった疑問点/不明点については怠りなく復習し、曖昧な知識を確固たるものにするよう努める
Students are supposed to have enough knowledge to understand the contents of papers. Comprehensive learning is required for the purpose. If students failed to give proper answers for the questions, they will review the issue more deeply.
成績評価方法 Performance grading policy
プレゼンテーションや質疑応答の態度や内容を評価する
To be evaluated in taking account of the presentation's performance level and positiveness of participation in discussion.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
なし
Not specified

授業計画 Class plan
第1回:科学論文の読み方(1)
第2回:科学論文の読み方(2)
第3回:科学論文のデータの読み方(1)
第4回:科学論文のデータの読み方(2)
第5回:科学論文の構成(1)
第6回:科学論文の構成(2)
第7回:生物科学系論文の読み方(1)
第8回:生物科学系論文の読み方(2)
第9回:生物科学系論文の構成(1)
第10回:生物科学系論文の構成(2)
第11回:生物科学系論文の書き方(1)
第12回:生物科学系論文の書き方(2)
第13回:プレゼンテーションの仕方(1)
第14回:プレゼンテーションの仕方(2)
第15回:総括

1st: Reading skills for scientific reports (1)
2nd: Reading skills for scientific reports (2)
3rd: Understanding data in the scientific reports (1)
4th: Understanding data in the scientific reports (2)
5th: Structure of scientific reports (1)
6th: Structure of scientific reports (2)
7th: Reading skills for reports on bioloty (1)
8th: Reading skills for reports on biology (2)
9th: Structure of reports on biology (1)
10th: Sturucture of reports on biology (2)
11th: Writing of reports on biology (1)
12th: Writing of reports on biology (2)
13th: Presentation skills (1)
14th: Presentation skills (2)
15th: Conclusions

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
国内研究機関(理化学研究所)の研究員(生物系)の勤務経験を活かし応用生物科学の論文の読み方、書き方、プレゼンテーションの仕方などについて実際の取り組みを指導する。
Seminars on applied biological science will be based the instructor's experience as a researcher of RIKEN Institute.
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-