シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
特別研究2 (野口)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Special Researches 2 (野口)
授業コード Class code
996D869
科目番号 Course number
63GRRES602

教員名
野口 健太
Instructor
Kenta Noguchi

開講年度学期
2024年度前期、2024年度後期
Year/Semester
2024 First and Second Semesters
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 情報計算科学専攻

Department of Information Sciences, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
8.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
各自興味のある研究課題を見つけ、研究活動を行う。

Find research topics which interest you and conduct research activities.
目的 Objectives
修士1年次までに学んだ知識を活用し、数学に関連する問題に取り組む。その後自分で課題を見つけて研究を行い、問題に対する取り組み方と解決能力および発表能力を身につける。最終的に修士論文を執筆する。
本専攻のディプロマ・ポリシーに定める「情報科学専攻の専門分野に応じた高度な専門知識、および、研究能力」を獲得するための科目である。

Use the knowledge had learned in the first year of graduate studies to work on mathematical problems. After that, find problems and conducts research, and learns how to deal with the problem, ability to solve and present it. Finally write a master's thesis.
The purpose is to acquire "advanced expertise and research ability according to the specialized field of information sciences major" defined in the Diploma Policies.
到達目標 Outcomes
1 与えられた問題の意味を理解し、十分に考えた後解決手法を提案することができるようになる。
2 自分で課題を見つけ、思考を進めることができるようになる。

1. To be able to understand the meaning of a given problem and to propose solutions after considering it sufficiently.
2. To be able to find your own tasks and advance your thinking.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
特になし

Not specified
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
与えられた問題および研究課題に関連した予習と復習を行うこと。特に十分時間をかけて問題・課題に取り組むこと。

To prepare and review the content of given problems and research tasks. Take sufficient time to tackle problems.
成績評価方法 Performance grading policy
修士論文および、読み進めた本や論文の内容の発表や研究成果の成果報告などにより総合的に評価する。

Evaluated by master's thesis, presentations and reports of research results.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials

授業計画 Class plan
本や論文を読み進め、内容を発表して知識を身に付ける。その後興味のあるテーマを選び、文献を読んだり実験(理論的なものでも具体的なものでも良い)を行ったりして知識を深め、研究を遂行する。その都度経過報告を行い、試行錯誤しながら問題解決を行う。

Read books and papers, make a presentation of the contents and acquire knowledge. After that, select the theme which you are interested in, read literature and conduct experiments to deepen your knowledge and carry out your research. Make a progress report sometimes, and try and error.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N