シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
特別研究2 (桂田)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Special Researches 2 (桂田)
授業コード Class code
996D866
科目番号 Course number
63GRRES602

教員名
澤田 隼、桂田 浩一
Instructor
Kouichi Katsurada

開講年度学期
2024年度前期、2024年度後期
Year/Semester
2024
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensice Course

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 情報計算科学専攻

Department of Information Sciences, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
8.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
マルチモーダル情報処理に関連する分野について文献調査,研究を行い,修士論文として研究成果をまとめる.また,ミーティングにおける研究発表を通してプレゼンテーション能力を高める.
Students are asked to investigate earlier researches, conduct their researches, and complete their master thesis on multimodal information processing. Students can increase their presentation skill through the laboratory meeting.
目的 Objectives
本専攻科のディプロマ・ポリシーにある「高度な専門知識・研究能力と教養をもとに、論理的・批判的に思考し、自ら課題を発見・設定し、解決する能力」を身に付けるための科目である.
The purpose of special researches is to acquire the skill to find and solve problems by yourself based on the advanced knowledge on your major.
到達目標 Outcomes
マルチモーダル情報処理に関連する分野について修士論文として研究成果をまとめる. 
To complete a master thesis on multimodal information processing.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
発表中心の授業であるから積極的な討論を行うこと.
Students have to actively participate in the meetings.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
研究室ミーティングの準備をし発表後は整理をする.
Preparation for a presentation, and summarize the discussion.
成績評価方法 Performance grading policy
研究室ミーティングへの出席状況と学会活動および修士論文の評価に基づき総合的に判断する.
Evaluated by attendance rate to the meetings, activities in the academic societies, and the level of the master thesis.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
なし
Nothing special

授業計画 Class plan
週1回研究室ミーティングを行い,文献調査の結果報告,研究状況の報告を行う.
Laboratory meeting will be held once a week. Students are asked to report the survey of literature or their research progress.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-