シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
特別研究1 (佐藤)【旧】
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Special Researches 1 (佐藤)【旧】
授業コード Class code
996D847
科目番号 Course number
63GRRES601

教員名
佐藤 圭子
Instructor
Keiko Sato

開講年度学期
2024年度前期、2024年度後期
Year/Semester
2024/Full year
曜日時限
集中講義
Class hours
1st semester (intensive), 2nd semester (intensive)

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 情報計算科学専攻

Department of Information Sciences, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
8.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
情報科学の数理を用いて、生命における情報のやり取りを考察し、生命の存在形態や変化といった生命現象を解明するための研究を行う。

This course introduces and discusses various information-scientific methods. Students consider the transmission and processing of information in living organisms and novel application of these information-scientific methods for the modeling and analysis of large and complex biological data. Students perform research in the field of bioinformatics to understand life phenomena, such as the existence form of living organisms, their change and adaptation.
目的 Objectives
修士論文を作成し、さらに研究成果を学会発表するか、論文を学術雑誌へ投稿する。
この科目を通して、高度な専門知識をもとに、課題を発見し解決する能力、研究する能力、および国際的な視野を持って活躍できる能力を養う。

Students should write a master's thesis. In addition, students should make poster and oral presentations at academic conferences or write papers for academic journals.
This course helps cultivate the abilities for discovering and solving problems, conducting original research and studying with an international perspective based on advanced specialized knowledge.
到達目標 Outcomes
情報科学、生物学、生命科学に関わる学際的な知識、手法、概念などを身につけ、研究の仕方や得られた結果の考察の仕方、および論文の作成方法などを習得する。

Students should acquire interdisciplinary knowledge, methods, and concepts covering a wide range of areas related biology and life sciences, as well as information sciences. Additionally, students should learn how to conduct research, summarize the research results, write papers, and so on.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
ゼミに積極的に参加すること。研究を意欲的に行うための時間を十分に確保すること。

Active participation to each discussion will be required. Students should spend sufficient time for conducting research.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/実験 Experiments
-

準備学習・復習 Preparation and review
特に定めない
Not specified.
成績評価方法 Performance grading policy
ゼミでの積極的な態度、研究への取り組み方、作成した論文等を総合的に評価する。
Evaluation will be based on active participation in class activities, attitude toward research, and the achievement in the research.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
指定なし
Not specified.

授業計画 Class plan
生命情報学に関わる幅広い知識を身につけ、それらのアルゴリズム、数理、手法について理解する。また、大量で複雑な分子配列データに、情報科学から得られた数理的テクニックを適用し、生物学的(医学的)所見に照らし合わせて解析したり、情報科学を発展させて生命特有の数理を考えたりする。そして、研究結果をまとめ、考察し、論文を作成する。

Students should acquire an extensive knowledge of bioinformatics and understand their algorithms, mathematical principles and methods. On top of that, students should apply mathematical techniques in information sciences to large and complex molecular sequence data, then analyze them by comparing them with a biological and medical point of view, and introduce mathematical principles for life sciences which have not been established yet. Finally, students will summarize the results of their research, interpret and evaluate the results, and write papers.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
SAS/JMP
-

備考 Remarks
-

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N