シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
特別研究1 (宮本)【旧】
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Special Researches 1 (宮本)【旧】
授業コード Class code
996D843
科目番号 Course number
63GRRES601

教員名
宮本 暢子
Instructor
Nobuko Miyamoto

開講年度学期
2024年度前期、2024年度後期
Year/Semester
2024 Full year
曜日時限
集中講義
Class hours
1 st semester (intensive), 2nd semester (intensive) 

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 情報計算科学専攻

Department of Information Sciences, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
8.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
組合せデザインに関する分野について, その数理と応用に関する洋書および関連する原著論文をゼミ形式で熟読・理解し, 修士論文作成のための幅広い知識を習得する.

Students are required to read and understand, in a seminar format, the foreign books and related original papers on their mathematics and applications In the filed of combinatorial design.
In addition, students acquire a wide range of knowledge for master's thesis preparation.
目的 Objectives
各自の研究課題についての専門知識を修得し, 1年を通して研究を遂行することで高度な専門性が求められる情報化社会での諸問題への解決に関与,貢献するための能力を身に付ける.
本専攻のディプロマポリシーに定める「高度な専門知識・研究能力と教養をもとに,課題を発見・設定し,解決する能力および国際的な視野を持って活躍できる能力」を身に付けるための科目である.

By conducting research throughout the year, students will gain the ability to address and solve various issues in the information society that require advanced expertise along the diploma policy of our department.
到達目標 Outcomes
1. 各自の研究課題についての専門知識を修得する.
2. 研究成果をまとめ,学術雑誌へ投稿し,学会等での研究発表を行う.

1. Students should acquire interdisciplinary knowledge about their research field.
2. Students should summarize research results, submit them to academic journals, and present them at academic conferences.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
十分に準備をしてゼミに参加し、積極的に討論を行うこと.

Students are encouraged to prepare well, attend seminars, and have active discussions.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
文献を予習し, 発表の準備を行う

Preparing for the presentation and reading the references
成績評価方法 Performance grading policy
研究への姿勢, 発表の準備, 英文論文(文献)の理解度などで評価する

To be evaluated in taking account of the attitude to research, preparation of presentation materials, understanding the English recent papers (textbooks)
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
特に指定しない

Not specified.

授業計画 Class plan
前期:
組合せデザインに関する文献を理解し幅広い専門的知識を修得する.
後期;
前期に引き続き文献の理解を深め,その拡張や発展を考える.

First, understand related original articles and understand a wide range of specialized knowledge.
Continuing from the first semester, students deepen their understanding of their research themes and consider their expansion and development.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
Mathematica
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N