シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
認知科学特論
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Selected Topics in Cognitive Science
授業コード Class code
996D415
科目番号 Course number
63CSINS602

教員名
桂田 浩一、大村 英史
Instructor
Hidefumi Ohmura

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 2nd Semester
曜日時限
木曜3限
Class hours
Thursday 3rd period

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 情報計算科学専攻

Department of Information Sciences, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
学際的研究領域である認知科学を俯瞰するために,認知科学の成り立ち,歴史,各分野からの視点などを学ぶ.特に,コンピュータ科学,人工知能,実験心理学などの分野をから認知科学に対する視点をとりあげる.
This course provides an overview of cognitive science as an interdisciplinary research field, including its origins, history, and perspectives from various fields. In particular, the perspectives on cognitive science from the fields of computer science, artificial intelligence, and experimental psychology will be discussed.
目的 Objectives
本専攻のディプロマ・ポリシーにある「高度な専門知識・研究能力と教養をもとに,論理的・批判的に思考し,自ら課題を発見・設定し、解決する能力」を身に付けるための科目である.
The purpose of this course of lecture is to acquire the skill to solve various problems in the information society.
到達目標 Outcomes
1. 学際的研究領域である認知科学の研究アプローチの基礎を理解する.
2. 人間の認知処理過程の計算論的観点から分析・モデル化について理解する.
1. To understand the fundamentals of research approaches in cognitive science, an interdisciplinary research field.
2. To understand the analysis and modeling of human cognitive processing processes from a computational perspective.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-

準備学習・復習 Preparation and review
授業中の指示に従い予習と復習を行う.
Preparations and reviews are required.
成績評価方法 Performance grading policy
レポート
Reports
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
-
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials

授業計画 Class plan
講義では以下の内容を実施する.回数はおおよその順番を表す.
第1回:イントロダクション
第2回:認知科学とは
第3回:認知科学の学際性
第4回:認知科学のフレームワーク
第5,6回:記憶
第7,8回:知性
第9,10回:思考
第11回:音楽認知
第12,13回:認知バイアス
第13,14回:トピックス(運動・幻視・錯視・錯聴など)
第15回:総括
The following contents will be implemented in the lecture. The number of times represents the approximate order.
1. Introduction
2. Cognitive science.
3. Interdisciplinary.
4. Framework.
5, 6. Memory
7, 8. Intelligence
9, 10. Thought
11. Musical cognition
12. Bias.
13, 14. Topics (e.g. Hallucination and illusion)
15. Summary

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-