シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
解析学輪講B (牛島)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Study Course on Analysis B (牛島)
授業コード Class code
996B947
科目番号 Course number
61MAANA507

教員名
牛島 健夫
Instructor
Takeo Ushijima

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024, second semester
曜日時限
月曜4限、月曜5限
Class hours
Monday 4th and 5th period

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 数理科学専攻

Department of Mathematics, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
4.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
微分方程式に関する教科書を用いたセミナー形式の授業を通じて, 微分方程式に関する基礎的な用語・概念・理論を学ぶとともに, 数学の教科書・論文を独力で読むための訓練を行う.
受講者は, 指定された教科書を予め読んで内容を理解した上で, 授業時には発表者となってその内容を出席者の前で説明する.
Using text books about the theory of differential equations, students will learn the basic terminologies, concepts, and theories concerning differential equations and they also acquire the ability to understand the textbooks and academic papers about mathematics by his or herself.
Students study a part of the textbook before attending the class and make presentations about the contents in the class.
目的 Objectives
微分方程式に関する基礎的な知識を学ぶこと.
To learn the basic knowledge about differential equations.
到達目標 Outcomes
数学の文献を読むための標準的な能力を獲得すること.
To acquire the ability to understand the literature about mathematics.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
ゼミでの発表にそなえて、発表内容の予習・整理はもちろん、発表方法なども事前に充分予習しておくこと。また、毎回のゼミの内容は、その後十分に復習し確認しておくこと。時間の目安は復習に4時間以上、準備学習に4時間以上である。 
Students are required to prepare their presentations in advance, noting the amount of content and the time it will take to present, and review any relevant knowledge. It is recommended these preparations are done thoroughly. Four hours for preparation and four hours for reviewing is expected.
成績評価方法 Performance grading policy
ゼミの発表内容などにより評価する
Presentations and discussions during class will be evaluated.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要な書物・論文などはゼミ中に指示する。
Textbooks and papers are indicated in the seminar.

授業計画 Class plan
1 Second-order elliptic equations 1
2 Second-order elliptic equations 2
3 Second-order elliptic equations 3
4 Second-order elliptic equations 4
5 Second-order elliptic equations 5
6 Second-order elliptic equations 6
7 Second-order elliptic equations 7
8 Second-order elliptic equations 8
9 Linear evolution equations 1
10 Linear evolution equations 2
11 Linear evolution equations 3
12 Linear evolution equations 4
13 Linear evolution equations 5
14 Linear evolution equations 6
15 Linear evolution equations 7

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
授業計画は学生の希望や進度に応じて大幅に変更する可能性がある.
The class plan will be changed according to the students' requests and their state of progress.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N