シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
代数学輪講B (加塩)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Study Course on Algebra B (加塩)
授業コード Class code
996B911
科目番号 Course number
61MAALG507

教員名
加塩 朋和
Instructor
Tomokazu Kashio

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 Second Semester
曜日時限
金曜4限、金曜5限
Class hours
Friday 4th and 5th Periods

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 数理科学専攻

Department of Mathematics, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
4.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
受講生ごとに選択した研究分野について、基礎的な概念を理解し、独創的な研究への足がかりを作る。また専門的な知識だけではなく、広く考える力、議論する力を身につける。
Students taking this course will choose a research area and study basic concepts related to the chosen research area. This will be done through discussions, which is aimed to further broaden one's knowledge base as well as train thinking skills in general, to build a basis for starting a new and original research.
目的 Objectives
少人数でのゼミの中で、これまでの学習してきたことを整理・確認し、さらに選択した研究分野における知識を身に付ける。さらに、研究課題を見つけ、遂行する力をつける。
To review previously acquired knowledge and obtain new knowledge and skills related to the research area the student chose. Also, the course is conducted in a seminar-style discussion in small groups to relay research topics and research methods among students.
到達目標 Outcomes
特定の研究課題について、専門的な内容を理解し、発展的なことを考えることができる。そして、そのことを、人に論理的かつ明確に伝えることができる。 
To understand specialized knowledge on a research topic and be able to expand their knowledge base. Furthermore, be able to explain and present these knowledge in a logical manner.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
小テストの実施 Quiz type test/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
輪講での発表にそなえて、発表内容の予習・整理はもちろん、発表方法なども事前に充分予習しておくこと。また、毎回の輪講の内容は、その後十分に復習し確認しておくこと。時間の目安は復習に4時間以上、準備学習に4時間以上である。 
Students are required to prepare their presentations in advance, noting the amount of content and the time it will take to present, and review any relevant knowledge. It is recommended these preparations are done thoroughly. Four hours for preparation and Four hours of reviewing are expected.
成績評価方法 Performance grading policy
輪講での発表内容などにより評価する
Presentations and discussions during class will be evaluated.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要な書物・論文などはゼミ中に指示する。
Textbooks and papers are indicated in the seminar.

授業計画 Class plan
第1回:ゼータ関数(1)定義・解析接続
第2回:ゼータ関数(2)関数等式
第3回:ゼータ関数(3)整数点での値
第4回:ゼータ関数(4)類数公式
第5回:ゼータ関数(5)素数定理・算術級数定理
第6回:保形型式(1)保形性・正則性
第7回:保形型式(2)モジュラー曲線
第8回:保形型式(3)Eisenstein級数・Ramanujanのデルタ関数・j不変量
第9回:保形型式(4)Hecke環
第10回:保形型式(5)保形L関数
第11回:岩澤理論(1)冪級数環・岩澤加群
第12回:岩澤理論(2)p進測度
第13回:岩澤理論(3)p進ゼータ関数
第14回:岩澤理論(4)円分Zp拡大体のイデアル類群
第15回:岩澤理論(5)岩澤主予想 

1st:Zeta Function(1) definition, analytic continuation
2nd:Zeta Function(2) functional equation
3rd:Zeta Function(3) special values at rational integers
4th:Zeta Function(4) class number formula
5th:Zeta Function(5) prime number theorem, theorem on arithmetic progressions
6th:Modular Form(1) modularity, regularity
7th:Modular Form(2) modular curve
8th:Modular Form(3) Eisenstein series, Ramanujan's Delta function, j-invariant
9th:Modular Form(4) Hecke algebra
10th:Modular Form(5) automorphic L-function
11th:Iwasawa Theory(1) the ring of formal power series, Iwasawa module
12th:Iwasawa Theory(2) p-adic measure
13th:Iwasawa Theory(3) p-adic zeta function
14th:Iwasawa Theory(4) class groups of cyclotomic Zp-extension
15th:Iwasawa Theory(5) Iwasawa main conjecture

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N