シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
代数学輪講A (八森)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Study Course on Algebra A (八森)
授業コード Class code
996B906
科目番号 Course number
61MAALG506

教員名
八森 祥隆
Instructor
Yoshitaka HACHIMORI

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
1st Semester
曜日時限
月曜4限、月曜5限
Class hours
Monday, 4th and 5th Periods

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 数理科学専攻

Department of Mathematics, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
4.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
教員の指導のもとに所属する研究室の専攻分野に関する少人数の輪講を行う。

Students read assigned books or papers related to their major field of study and explain in classes what was read, under supervision with a small number of participants.
目的 Objectives
学習してきたことを整理し確認すること。現代整数論における基礎知識と基本的な研究手法を身に付けること。それにより独自の研究への足掛かりを作ること。

いずれの職種においても必要不可欠であろう自分の発見や理解したことを明晰かつ論理的に発表できる能力、およびその訓練を通じて今後のキャリア形成に役立つであろう論理的思考力や自己表現力を養うこと。特に数学教員を目指す学生に必要な、教育現場で深い専門知識を礎とした教育を実践するために必要な知識・能力を身につけること。

The purpose of this course is to enable students to:
・understand thoroughly and explain in class the subjects that the students have read.
・acquire basic knowledge and fundamental techniques of investigations in modern Number Theory, and with those, establish a foundation for original research
・acquire skills of clear and logical presentation, and by practicing, foster logical thinking and self-expression, which are advantages in future career development.
・acquire deep knowledge of mathematics, without which people cannot serve as good teachers in high or junior high schools.
到達目標 Outcomes
代数的整数論の基礎と大域的類体論を、自らの研究に応用できる程度に理解し習得すること。

自分が発見したことや理解したことを人に明晰かつ論理的に伝えることができるようになること、余り良く理解できていない相手に対する配慮がおこなえるようになること。

Students should:
・be able to state definitions and significant theorems in Algebraic Number Theory
・be able to explain how a series of propositions and theorems form the theory, and be able to provide their proofs.
・be able to calculate or explain easy examples for the above topics.  
・be able to clearly and logically convey the contents of their own discovery or subjects they learned.
・be able to consider participants who do not understand the explanation given.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
特になし
Nothing special
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
前回セミナーで不十分だった点を復習し、理解のレベルを高めておくこと。次回のセミナーで発表できることの内容を十分吟味し、設定時間内に理路整然と発表できるよう、またいかなる質問にも対応できるように準備をすること。
時間の目安は復習に4時間、準備学習に4時間である。

Students should review unclear points and raise level of understanding. Students should examine the contents of their presentation for the next seminar and ensure that the talk is well organized and can be finished within a given time.
成績評価方法 Performance grading policy
輪講への貢献度により評価する。

Contribution to classes is evaluated.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
学生の理解度に合わせて、専門書、または学術論文を授業中に指示する。

Papers or books will be indicated in classes from time to time, depending on student's progress.

授業計画 Class plan
1,2回:   代数体と代数的整数
3,4回:   整数底とイデアル, 分数イデアル
5,6回:   イデアルの積と整除, 素イデアル分解の一意性
7,8回:   相対拡大とイデアル
9,10回:  判別式と共役差積, 判別定理
11,12回: 分解, 惰性, 分岐体とガロア群
13,14回: イデアル類群の有限性とディリクレの単数定理
15,16回: 円分体とクンマー拡大
17,18回: イデアルの合同類別と類体
19,20回: L関数と第二不等式 (1)
21,22回: L関数と第二不等式 (2)
23,24回: 巡回拡大の第一不等式
25,26回: 結合定理と第一不等式
27,28回: クンマー拡大と存在定理
29,30回: 円分体と相互律

1st&2nd: Algebraic Number Fields, Algebraic Integers
3rd&4th: Integral Basis and Ideals, Fractional Ideals
5th&6th: Products and Divisibility of Ideals, Uniqueness of Prime Ideal Decomposition
7th&8th: Ideals in Relative extensions
9th&10th: Discriminats, Differents and Dedekind's Theorem
11th&12th: Decomposition, Inertia and Ramification Fields
13th&14th: Finiteness of Ideal Class Groups and Dirichlet's Unit Theorem
15th&16th: Cyclotommic and Kummer Extensions
17th&18th: Congruence of Ideals and Class Fields
19th&20th: L-functions and the Second Inequality (1)
21st&22nd: L-functions and the Second Inequality (2)
23rd&24th: Cyclic Extensions and the First Inequality
25th&26th: Composition Theorem and the First Inequality
27th&28th: Kummer Extensions and the Existence Theorem
29th&30th: Cyclotomic Fields and Reciprocity Laws

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
特になし
Nothing special

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-