シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
数理科学講究3 (馬場)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Seminar on Mathematics 3 (馬場)
授業コード Class code
996B878
科目番号 Course number
61GRRES601

教員名
馬場 蔵人
Instructor
Kurando Baba

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive course

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 数理科学専攻

Department of Mathematics, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
各自の専攻分野において、教員の指導のもとに課題に取り組む。
自分の理解したことを明確に発表することは、いずれの職種においても必要不可欠であり、この授業は、その能力を育成するとともに論理的思考力や自己表現力を育むことでキャリア形成に役立つ。
特に、数学教員を目指す学生にとっては、将来教育現場で深い専門知識を礎とした教育を実践するために必要な知識・能力を身につけるのに役立つ。 

Students make his reserach on his own research area under the supervise of an advisor.
Making a explicit presentation about his knowledge is inevitable for any occupation. This course will improve student's skill on presentations, thiking skills and is helpful to develope his career . Especially, for the student who hopes to be a teacher, this course is helpful to obtain knowledge and ability necessary to make an education based on his major.
目的 Objectives
少人数での輪講により、これまでの学習してきたことを整理・確認し、さらにそれぞれの専門分野の基本的な知識と力を養い、独創的な研究への足掛かりを作る。

To review previously acquired knowledge and obtain new knowledge and skills related to the research area the student chose. Also, the course is conducted in a seminar-style discussion in small groups to relay research topics and research methods among
students.
到達目標 Outcomes
自分が理解してきたことを、人に論理的、かつ、明確に伝えることができる。また自分の理解の不十分な所を正確に把握し、理解力を高める。さらに余り良く理解できていない相手にも配慮できるようにする。 

To understand specialized knowledge on a research topic and be able to expand their knowledge base. Furthermore, be able to explain and present these knowledge in a logical manner.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
前回ゼミで不十分だった点を復習し、理解のレベルを高めておくこと。次回のゼミでの発表について内容を十分吟味し、設定時間内に理路整然と発表できるよう、またいかなる質問にも対応できるように準備をすること。時間の目安は復習と準備に週4時間以上である。
Students should review the points they did not understand well after their presentation and they should raise their level of understanding. Moreover, students should examine contents of subject which they will present in the next seminar and prepare their talk so that it is well organized. More than four hours in a week is needed for review and preparation.
成績評価方法 Performance grading policy
ゼミでの発表内容などにより評価する。
To be evaluated in taking account of the presentation’s performance level.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要な書物・論文などはゼミ中に指示する。
Textbooks and papers are indicated in the seminar.

授業計画 Class plan
第1〜15回
各自の研究課題について研究を行い、毎週その成果をセミナーにおいて発表する。 

1st to 15th
Students conduct research on their own research topic and give presentation of their achievements every time in seminar.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N