シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
数理科学修士研究2 (八森)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Seminar on Mathematics 2(Master's Course) (八森)
授業コード Class code
996B859
科目番号 Course number
61GRRES502

教員名
八森 祥隆
Instructor
Yoshitaka HACHIMORI

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
Second Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 数理科学専攻

Department of Mathematics, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
整数論のセミナー:
様々な本や論文を精読、乱読することを通じて整数論の研究に必要な基本知識と技術を身につけ、その礎のもとに自らの課題を見出すための試行錯誤をおこなう。

Seminar on Number Theory:
Students read various books and papers both carefully and roughly, seeking new knowledge and techniques necessary to conduct research on Number Theory. Based on such foundations, students do trials and errors to find their own themes for master's theses. Students report their progress in seminars.
目的 Objectives
・発表準備、実際の発表、教員の講評や他の参加者の指摘を受けること、復習、を繰り返す中で、自分の理解の不十分な所を正確に把握し理解のレベルを高めること。
・修士論文のテーマを見出すこと。

The purpose of this course is to enable students to:
・grab unclear points correctly and raise level of understanding for subjects higher, by repeating the following cycle: preparing presentation, talking actually in seminar, receiving comments or questions from the instructor or participants, and reviewing.
・find their own themes for master's theses,
到達目標 Outcomes
・整数論に関わる自らの研究課題を自らの手で見出すこと。

Students should:
・find their own original research themes on Number Theory for master's theses.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
特になし
Nothing special
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
前回セミナーで不十分だった点を復習し、理解のレベルを高めておくこと。次回のセミナーで発表できることの内容を十分吟味し、設定時間内に理路整然と発表できるよう、またいかなる質問にも対応できるように準備をすること。
時間の目安は4時間である。

Students should review unclear points and raise level of understanding. Students should examine the contents of their presentation for the next seminar and ensure that the talk is well organized and can be finished within a given time.
成績評価方法 Performance grading policy
セミナーにおける発表の内容を評価する。

Performances of presentations in seminars are evaluated.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
指定しない
Students should find various literature by themselves.

授業計画 Class plan
1〜15回
整数論について研究を行い、毎週その成果をセミナーにおいて発表する。 

Students conduct research on number theory and give talks of their achievements every time in seminars.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
特になし
Nothing special

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N