シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
宇宙教育プログラム演習
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Exercise of Space Education Program
授業コード Class code
996A207
科目番号 Course number

教員名
(担当未登録)
Instructor
Shinichi Kimura, Makoto Yamamoto, Takashi Kurabuchi, Hideyuki Suzuki, Kazuo Watanabe, Tomoaki Tatsukawa, Chiaki Mukai, Toshihiro Nonaka

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 1st semester
曜日時限
集中講義
Class hours
intensive course

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 社会基盤工学専攻

Department of Civil Engineering, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Semina
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
グループワークにより、小型ローバーによる遠隔探査を題材とし、実験ミッションの立案、準備、実行、解析、発表を実行し、宇宙ミッションを実現に必要なプロセスについて修得する。In this course, students plan, prepare, perform, analyze and present experimental missions concerning the remote explorations with minirovers and master the processes necessary for space missions.
目的 Objectives
宇宙ミッションを実現する為には、ミッションの発案だけでなく、様々な制約条件を考慮した上で、装置開発や実施手順を含めたシステムデザインに加えて、ミッションの準備から実施に至るプロセスを適切に管理するプロジェクトマネジメントのスキルが重要である。本講義では、小型探査ローバーを用いて未知の物体を探査するという題材を設定し、グループ単位で、実験ミッションの立案、準備、実行、解析、発表といった、宇宙ミッションの一連のプロセスを追体験することで、システムデザインやプロジェクトマネジメントに関するスキルについて体験的に修得することが出来る。

By experiencing a series of processes imitated space missions using minirovers, students can master skills concerning system design and project management.
到達目標 Outcomes
この授業では,終了時に学⽣が以下の能⼒を⾝につけていることを⽬標とする。
1.システム的視点に⽴ち、ミッションを効果的に実現することができるマネジメント能⼒2.リモート制御に関する広範な知識と洞察力
3.専⾨分野を超えた新しい着想を⽣む発想⼒
4.⽬的を適切に実現するシステムを構成できるデザイン能⼒

By the end of the course, students should acquire following skills:
1.Project management skill to realize mission effectively based on system point of view
2.Penetrating insight and knowledge on remote control
3.Inventiveness based on inter-disciplinary fusion of wide spreading research area
4.System designing skills to properly realize given objectives
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
準備学習︓事前に通知される課題に関して,⼗分な調査・考察等を⾏うこと。

復習︓演習で経験した・学んだことを整理し,さらに深く考察を進めること。

(Preparation) Conduct adequate surveys and research about each lecture theme that is annou
nced beforehand, spending more than 2 hours each time.
(Review) Organize the findings in the lecture for further examination, surveys and research tow
ards the next time, spending more than 2 hours each time.
成績評価方法 Performance grading policy
提出物、成果発表により評価する。

Evaluate by submission and presentation of results.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
専⾨書や論⽂など多数。
Many specialized books, research articles, and so on.

授業計画 Class plan
1.ガイダンス(実験装置、拘束条件等)、グループオリエンテーション
2.宇宙船内空調の数値シミュレーション(1回目)
3.宇宙船内空調の数値シミュレーション(2回目)
4.実験ミッションについてのグループ単位ディスカッション
5.実験計画発表
6.遠隔探査実験
7.発表資料準備作業
8.実験結果発表・まとめ

上記のうち、宇宙船内空調の数値シミュレーションは、非同期遠隔教材を用いた実習となる。
それ以外の遠隔探査実験に関するグループワークは、8月下旬ころ(8/28-8/30を予定)に3日間の集中講義形式で実施する。

1. guidance , group orientation
2. numerical simulation of air conditioning in spacecrafts 1
3. numerical simulation of air conditioning in spacecrafts 2
4. group discussion for experimental missions
5. presentations of experimental plan
6. remote exploration experiment
7. analysis and preparations of presentation
8. presentations of experimental results and summary

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N