シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
卒業研究 (教職)(八森・大浦)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Senior Course of Seminar (教職)(八森・大浦)
授業コード Class code
9961834
科目番号 Course number
61UGRES401

教員名
大浦 弘樹、八森 祥隆
Instructor
Yoshitaka HACHIMORI and hiroki OURA

開講年度学期
2024年度前期、2024年度後期
Year/Semester
1st and 2nd Semesters
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course

開講学科・専攻 Department
創域理工学部 数理科学科

Department of Mathematics, Faculty of Science and Technology
単位数 Course credit
10.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
前年度後期の「数学研究2」で選択したそれぞれの専攻分野において,引き続き各研究室で教員の指導のもとに課題に取り組む。

Students continue to study the subjects in the major field which they have chosen in "Junior Course of Seminar 2" of the former year, in seminar style classes under supervision of the same instructor.
目的 Objectives
・現代整数論の基礎となる理論を、自らの研究に応用できる程度に理解し習得すること。
・発表準備、実際の発表、教員の講評や他の参加者の指摘を受けること、復習、を繰り返す中で、自分の理解の不十分な所を正確に把握し研究対象に関する理解のレベルをより高めること。
・いずれの職種においても必要不可欠であろう自分の発見や理解したことを明晰かつ論理的に発表できる能力、およびその訓練を通じて今後のキャリア形成に役立つであろう論理的思考力や自己表現力を身につけること。
・数学教員を目指す学生に必要な、教育現場で深い専門知識を礎とした教育を実践するために必要な知識・能力を身につけること。
・本学科のディプロマポリシーに定める、「修得した専門知識や教養をもとに、自ら課題を発見し、解決する能力」および「修得した専門知識や教養をもとに、他者とコミュニケーションをとり、国際的な視野を持って活躍できる能力」を身に付ける科目である。
・本学科のカリキュラムポリシーに定めるように、「学士課程の集大成」としての科目であり、「専門知識を深化させ、併せて他の授業科目との関連や学問探求の方法を学び、問題発見・解決能力の育成を図り」、さらには「高度化された社会における教育界・産業界等において活躍するためのキャリア教育、倫理観を養う」ための科目である。

The purpose of this course is to enable students to:
・understand at least very basic things of one of the theories which are at the base of modern Number Theory so that students can apply them to their own research.
・grab unclear points correctly and raise level of understanding for subjects higher, by repeating the following cycle: preparing presentation, talking actually in seminar, receiving comments or questions from the instructor or participants, and reviewing.
・acquire skills of clear and logical presentation, and by practicing, to foster logical thinking and self-expression, which are advantages in future career development.
・acquire deep knowledge on mathematics, without which people cannot serve as
good teachers in high or junior high schools.
到達目標 Outcomes
・整数論の基礎となる理論である、代数的整数論、楕円曲線論、代数曲線論、のいずれかについて、定義や重要な定理を述べることができる。
・理論を形づくる一連の命題、定理たちが成立つメカニズムを説明できる。
・具体例について計算や説明ができる。
・自分が発見したことや理解したことを人に明晰かつ論理的に伝えることができるようになる。
・余り良く理解できていない相手に対する配慮がおこなえるようになる。

Students should:
・be able to state definitions and theorems of one of the following theories Theory of Algebraic Numbers, Theory of Elliptic Curves, and Theory of Algebraic Curves
・be able to explain how a series of propositions and theorems form the theory, and be able to provide their proofs.
・be able to calculate or explain easy examples for the above topics.  
・be able to clearly and logically convey the contents of their own discovery or subjects they learned.
・be able to consider participants who do not understand the explanation given.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
学修簿に記載してある「卒業研究履修条件」をみたしていること。
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
前回セミナーで学んだ内容は十分復習し、理解すること。次回の予定範囲の内容を発表者のみならず受講者は全員予習しておくこと。加えて発表者は設定時間内に(ノートなどは見ないで)理路整然と発表できるよう、またいかなる質問にも対応できるように準備をすること。
時間の目安は復習に5時間以上、準備学習に5時間以上である。

Students should review unclear points and raise level of understanding. Students should examine the contents of their presentation for the next seminar and ensure that the talk is well organized and can be finished within a given time.
成績評価方法 Performance grading policy
セミナーにおける各自の発表の内容を50%、セミナーに対する積極的な参加態度を40%、および最後に作成する卒業論文を10%で評価する。
各自のセミナー発表について、内容とプレゼンテーションに関する講評を行う。各自の理解と研究の進展に合わせて適宜助言をする。

Contents of presentations in seminars (50%), positiveness of participation to seminars (40%) and final essay for graduation (10%) are evaluated.
The instructor will give comments on each student's presentation and contents of talks each time. Advice will be given to each student from time to time depending on one's progress.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
さまざまな文献を自分で調べることが必要である。
It is required for students to find various literature by themselves.

授業計画 Class plan
1〜30回     
代数的整数論、楕円曲線論または代数曲線論についてのテキスト1つまたは2つを選び、毎回セミナー形式で学ぶ。最後に1年間の学習及び研究の成果をまとめて卒論として発表する。

1st to 30th:
Students choose one or two texts on either Theory of Algebraic Numbers, Theory of Elliptic Curves or Theory of Algebraic Curves. They read and learn them in seminar-style classes with discussion.
At the end of the course, students write an essay for the graduation on their total achievements in this course and give a presentation.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
特になし
Nothing special

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N