シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
機械工学研究3
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Mechanical Engineering Analysis 3Mechanical Engineering Analysis 3
授業コード Class code
994F826
科目番号 Course number
45GRRES601

教員名
山本 誠、小林 宏、宮武 正明、石川 仁、橋本 卓弥、元祐 昌廣、佐々木 信也、荒井 正行、林 隆三、後藤田 浩、井上 遼、牛島 邦晴
Instructor
H. Ishikawa, M. Yamamoto, H. Kobayashi, K. Ushijima, M. Miyatake, T. Hashimoto, M. Motosuke, S. Sasaki, M. Arai, R. Hayashi, H. Gotoda 

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First Semester 
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Courses 

開講学科・専攻 Department
工学研究科 機械工学専攻

Department of Mechanical Engineering, Graduate School of Engineering
単位数 Course credit
4.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
機械工学分野における各自の修士研究課題について、高度で専門的な研究を行う。
In this course, exclusive studies in the field of mechanical enegineering is instructed to receive master degree.
目的 Objectives
機械工学専攻のディプロマポリシーに則り、各自の修士研究課題について、その成果を正確かつ効果的に発表できる表現力、高度な専門性を要する研究開発力、課題解決力、等を修得する。機械工学分野の研究者・技術者・設計者等として国内外で国際的な視野を持って活躍できる能力を身につける。
This course aims to acquire exclusive techniques of presentation, research development and ability of solving the engineering problems under an international sense, according to the diploma policy that was prescribed in department of mechanical engineering.
到達目標 Outcomes
機械工学専攻のディプロマポリシーに則り、各自の修士研究課題への取り組みを通じて、関連する研究論文や解説などによる継続的な知識の習得と研究の位置づけなどの理解を深め、研究遂行によって得られた結果を分かり易くまとめて説明する能力を培うと共に、指導教員等研究者とのディスカッション等を通じて新たな問題点の発掘と解決方法を策定する能力を養うことができる。さらに、各研究室での日常的に行われる研究会と修士論文審査会での発表により、プレゼンテーション能力を養うことができる。
The final target of this course is to develop the following abilities:
(1) to make a research plan yourself,
(2) to discuss with your instructor, and
(3) to report properly the results obtained from your research.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
年度初めに研究指導計画書を提出すること。
To submit your research plans in a beginning of the fiscal year.

修士2年生ではこれまでの2年間の成果を論文の形でまとめる必要があるので,論文執筆には時間の余裕をもって取り組むこと。
Students in the period of second grade of master course need to summarize the results of the past two years in the form of a thesis, so they should allow plenty of time for the writing of their thesis.

アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
自主的・積極的な研究の遂行に努めること。
Have a positive attitude for all!
成績評価方法 Performance grading policy
各研究室での研究会における発表や年度末に行われる中間発表などにより総合的に評価する。
Evaluated by research attitude and a level of the presentation conducted in an interim report.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
指導時に指定する。
The necessary technical book will be appointed by an instructor.

授業計画 Class plan
[修士研究の推進]   
関連論文の探索、関連論文の輪講・成果の評価・問題点の抽出、研究対象・目的の明確化、研究手法の検討・決定、計算プログラムの作成、実験装置の試作、試料作成、計算・実験の遂行・結果の整理、得られた知見の評価、などの一連の研究過程を学び実際に遂行する。これら得られた知見を分かり易くまとめて研究会や学会で発表する能力を身につける。

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-