シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
生体制御工学特論
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Biological Control Systems
授業コード Class code
994F25Y
科目番号 Course number
45ASDMD528

教員名
小林 宏
Instructor
Hiroshi Kobayashi

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2023/First Semester
曜日時限
水曜2限
Class hours
Wednesday 2nd. Period

開講学科・専攻 Department
工学研究科 機械工学専攻

Department of Mechanical Engineering, Graduate School of Engineering
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
生体を制御する基本である知能,脳構造,神経系のメカニズムとそれらの役割,及びそれをベースにした人工物を制御するための人工知能について,概要を理解すると共に,限界を認識することに重点を置く

We will focus on recognizing the limits as well as understanding their overview, in terms of
mechanisms of intelligence, brain structure, nervous system and their roles which are fundamental to control living organisms, and also artificial intelligence for controlling artifacts based on them.

目的 Objectives
脳の構造,それをベースとした人工知能のモデルを理解することを目的とする

It aims to understand the structure of the brain and the model of artificial intelligence based on it
到達目標 Outcomes
ある工学的課題が提示された場合,人工知能や生物模倣によりそれが解決できるかを判断できる能力を身につける

Acquire the ability to judge whether it can be solved by artificial intelligence or biomimetic, when an engineering problem is presented.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
特に定めない。

Not specified.
成績評価方法 Performance grading policy
プレゼンテーションの出来映え、及び議論への参加の積極性を加味して評価する。
To be evaluated in taking account of the presentation’s performance level and positiveness of participation in discussion.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
特になし
Nothing special

授業計画 Class plan
1 知能機械システムと生体制御  
機械の制御には,生体の制御を知ることが重要です.簡単に生体の制御を紹介します.
1 Intelligent mechanical system and biological control
To control the machine, it is important to know the control of the living body. Control of living organism will be introduced.

2 生体制御について1   
聴講者に課題を発表してもらい,議論します.
2 Regarding biological control 1
Students will be asked to present their work and discuss them.

3 脳の構造
脳の構造について,最新の研究成果を紹介します
3 Brain structure
The latest research results on the brain structure will be introduced.

4 生体制御について2
聴講者に課題を発表してもらい,議論します
4 Regarding biological control 2
Students will be asked to present their work and discuss them.

5 発達心理について
人間が生まれてからどのように発達していくのか,その知見を紹介します.
5 On Developmental Psychology
We will introduce the knowledge of how human beings develop from birth.

6 生体制御について3
聴講者に課題を発表してもらい,議論します
6 Regarding biological control 3
Students will be asked to present their work and discuss them.

7 神経回路網
生体制御で最も重要な一つである神経回路網のシミュレーションについて説明します.
7 Neural network
The simulation of the neural network which is one of the most important in biological control will be introduced.

8 生体制御について4   
聴講者に課題を発表してもらい,議論します
8 Regarding biological control 4
Students will be asked to present their work and discuss them.

9 生体模倣ロボット1
生体を模倣したロボットを紹介します.
9 Biomimetic robot 1
A robot that imitates a living body will be introduced.

10 生体制御について5
聴講者に課題を発表してもらい,議論します
10 Regarding biological control 5
Students will be asked to present their work and discuss them.

11 生体模倣ロボット2
生体を模倣したロボットを紹介します.
11 Biomimetic robot 2
A robot that imitates a living body will be introduced.

12 生体制御について6
聴講者に課題を発表してもらい,議論します
12 Regarding biological control 6
Students will be asked to present their work and discuss them.

13 機械と生体
機械によって生体の模倣がどこまでできるのか,議論します
13 Machine and living body
How far we can imitate living organisms by machine will be introduced.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N