シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
薬科学研究技法演習MB
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Exercise in Pharmacoscience MB
授業コード Class code
993E204
科目番号 Course number
3bZZZZZ602

教員名
多森 翔馬、秋本 和憲
Instructor
AKIMOTO Kazunori, TAMORI Shoma  

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024/2nd. Semester 
曜日時限
土曜2限
Class hours
Sat. / 2 (10:30〜12:00)   

開講学科・専攻 Department
薬学研究科

Graduate School of Pharmaceutical Sciences
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
各自の研究テーマについての日頃の進捗状況をまとめて発表することにより、物事を科学的にとらえ、科学的に考える力を養うとともにその成果を他人に伝えることを目的としている。この能力は、大学院修了後に研究現場やその他の場面で遭遇する多くの問題を解決するために重要である。また、常に教員から指導を受けるとともに、教員や研究室員と討論を行うことにより、研究室という社会の一員としての生活態度を身につける。真面目な態度で積極的に取り組み、すぐれた成果をあげるよう期待する。  

Presentations and discussions concerning the progress of the current research project will be given by all of laboratory members to clarify unsolved problems and to explore effective solutions.
Through this seminar, the most suitable approach to achieve the research objective will be explored, and a broad perspective to decide on the direction for the next experimental trial will be acquired.
目的 Objectives
研究テーマについての日頃の進捗状況をまとめて発表することにより、物事を科学的にとらえ、科学的に考える力を養うとともにその成果を他人に伝えることを目的としている。

Acquire the ability to be able to contribute in professional research after graduation.
Promote mutual understanding of the experimental results of each researcher and encourage the sharing of experimental techniques developed in the laboratory.
Acquire the methodology to develop a novel approach to research in pharmaceutical sciences.
到達目標 Outcomes
大学院修了後に研究現場やその他の場面で遭遇する多くの問題を解決するための対応力が身につくことが期待される。 

The essential ability to choose the best approach to achieve the research objective through the discussion with other researchers will be acquired in this seminar.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
生化学1と2、分子生物学、分子細胞生物学、がんの診断と治療を履修していることが望ましい。  

The presenter must prepare and distribute a clear and easy to understand handout and should explain the main point for discussion.
All in attendance should ask questions and actively participate in the discussion.
Each student should play an appropriate role in consideration that this seminar is an important part of the master program.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-

準備学習・復習 Preparation and review
準備学習:毎日実験ノートを記入する。さらに実験結果について、日頃から教官や研究室員と議論をし、日頃から実験結果と方向性についてを整理しておく。その上で、事前に発表内容について入念に準備した上で研究報告に臨む。
復習:研究報告会における、教官や研究室員との討論の内容をよく吟味し、適宜、研究の修正作業を行っておく。

Sufficient preparation for the presentation must be made.
If some problems remain unsolved after the seminar, the presenter should make a report with appropriate considerations by the next seminar.
Other attendees should read the previously distributed handout carefully and consider the presentation in relation to their own research project.
Sufficient studies should be carried out before and after the seminar to satisfy the hours of self-study described in the handbook for learning.
成績評価方法 Performance grading policy
セミナー形式によるプレゼンテーションによる。発表内容及び討論への参加姿勢で評価する。  

Assessment is made based on the presentation performance (50%) and the level of participation in discussion (50%).
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
特になし。
Introduced as needed.

授業計画 Class plan
1   分子医科学技法ゼミB(1)
日頃の研究の進捗状況について、整理した上で詳しく解説し、その意義と問題点等を教員と研究室員に報告する。さらにその内容について教官、研究室員と討論し、研究の質の向上を行う。

2   分子医科学技法ゼミB(2)
日頃の研究の進捗状況について、整理した上で詳しく解説し、その意義と問題点等を教員と研究室員に報告する。さらにその内容について教官、研究室員と討論し、研究の質の向上を行う。


3   分子医科学技法ゼミB(3)
日頃の研究の進捗状況について、整理した上で詳しく解説し、その意義と問題点等を教員と研究室員に報告する。さらにその内容について教官、研究室員と討論し、研究の質の向上を行う。


4   分子医科学技法ゼミB(4)
日頃の研究の進捗状況について、整理した上で詳しく解説し、その意義と問題点等を教員と研究室員に報告する。さらにその内容について教官、研究室員と討論し、研究の質の向上を行う。

5   分子医科学技法ゼミB(5)
日頃の研究の進捗状況について、整理した上で詳しく解説し、その意義と問題点等を教員と研究室員に報告する。さらにその内容について教官、研究室員と討論し、研究の質の向上を行う。

6   分子医科学技法ゼミB(6)
日頃の研究の進捗状況について、整理した上で詳しく解説し、その意義と問題点等を教員と研究室員に報告する。さらにその内容について教官、研究室員と討論し、研究の質の向上を行う。

7   分子医科学技法ゼミB(7)
日頃の研究の進捗状況について、整理した上で詳しく解説し、その意義と問題点等を教員と研究室員に報告する。さらにその内容について教官、研究室員と討論し、研究の質の向上を行う。

8   分子医科学技法ゼミB(8)
日頃の研究の進捗状況について、整理した上で詳しく解説し、その意義と問題点等を教員と研究室員に報告する。さらにその内容について教官、研究室員と討論し、研究の質の向上を行う。

9   分子医科学技法ゼミB(9)
日頃の研究の進捗状況について、整理した上で詳しく解説し、その意義と問題点等を教員と研究室員に報告する。さらにその内容について教官、研究室員と討論し、研究の質の向上を行う。

10  分子医科学技法ゼミB(10)
日頃の研究の進捗状況について、整理した上で詳しく解説し、その意義と問題点等を教員と研究室員に報告する。さらにその内容について教官、研究室員と討論し、研究の質の向上を行う。

11  分子医科学技法ゼミB(11)
日頃の研究の進捗状況について、整理した上で詳しく解説し、その意義と問題点等を教員と研究室員に報告する。さらにその内容について教官、研究室員と討論し、研究の質の向上を行う。

12  分子医科学技法ゼミB(12)
日頃の研究の進捗状況について、整理した上で詳しく解説し、その意義と問題点等を教員と研究室員に報告する。さらにその内容について教官、研究室員と討論し、研究の質の向上を行う。

13  分子医科学技法ゼミB(13)
日頃の研究の進捗状況について、整理した上で詳しく解説し、その意義と問題点等を教員と研究室員に報告する。さらにその内容について教官、研究室員と討論し、研究の質の向上を行う。

14  分子医科学技法ゼミB(14)
日頃の研究の進捗状況について、整理した上で詳しく解説し、その意義と問題点等を教員と研究室員に報告する。さらにその内容について教官、研究室員と討論し、研究の質の向上を行う。

15  分子医科学技法ゼミB(15)
日頃の研究の進捗状況について、整理した上で詳しく解説し、その意義と問題点等を教員と研究室員に報告する。さらにその内容について教官、研究室員と討論し、研究の質の向上を行う。 

Some presentations are given by students on the latest experimental results concerning their research projects and are discussed with other members.

The course is run in a seminar style.
SBOsコード(薬学部薬学科のみ 2023年度以前カリキュラム適用者対象)
学修事項(薬学部薬学科のみ 2024年度以降カリキュラム適用者対象)

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
なし
Not specified.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N