シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
薬科学研究技法演習MB
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Exercise in Pharmacoscience MB
授業コード Class code
993E201
科目番号 Course number
3bZZZZZ602

教員名
東條 敏史、青木 伸
Instructor
Shin Aoki

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2023年度後期
2023/ 2nd semester
曜日時限
土曜2限
Class hours
土曜2限
Sat. / 2 (10:30〜12:10)

開講学科・専攻 Department
薬学研究科

Graduate School of Pharmaceutical Sciences
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
生物有機化学、生物無機化学、超分子化学、創薬科学分野において、発表者の研究に関連した薬学に関する最新情報や基礎的な知識を紹介することを通じて、本人と他の参加者の研究の遂行に寄与しうる知識を修得する。

本演習により、大学院修了後に研究の現場で貢献しうる能力を養う。

Presentations with discussions on current topics and common knowledge in the pharmaceutical science field will be performed by students to make advances in their research project.

Useful knowledge and skills to contribute in the chosen research field after graduation will be acquired through this seminar.
目的 Objectives
効果的な発表や質疑応答の訓練を行うとともに、科学的根拠に基づく論理的な思考力を身につけることを目的とする。
あわせて、優れた英語論文を手本として発表原稿や論文を英語で作成する能力を養うことも目的とする。

The essential ability to use logical thinking based on scientific evidence will be acquired through training in effective presentations with meaningful questions and answers.
Important knowledge and skills to prepare presentation papers and scientific manuscripts in English will be acquired in this seminar.
到達目標 Outcomes
英語論文を読みこなし、効果的な発表や質疑応答ができるようになることを目標とする。

To acquire the knowledge and skills to be able to read scientific articles written in English.
To acquire the ability to give an effective presentation and offer meaningful scientific questions and answers.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
発表者は分かりやすい発表資料を事前に配付し、簡潔に要点を説明すること。
出席者は積極的に質問をし、討論に参加すること。

The presenter must prepare and distribute a clear and easy to understand handout, and should explain the main point for discussion.
All those in attendance should ask questions, and should actively participate in the discussion.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-

準備学習・復習 Preparation and review

発表者は予め充分に準備を行うこと。
質問等で残された問題点については、次回までに対応を検討して報告すること。
発表日以外は、発表者から事前に配付される資料をよく読んでおくとともに、報告された内容を自らの研究と結び付けて考察するよう努めること。
学修簿に記載のある自習時間を満たすように、各回の前後に十分な学習を行うこと。

Sufficient preparations for the presentation must be made.
If some problems are remained unsolved after the seminar, the presenter should make a report with the appropriate considerations by the next seminar.
Other attendees should read the previously distributed handout carefully, and should consider the presentation in relation to their own research project.
Sufficient studies should be carried out before and after the seminar to satisfy the hours of self-study described in the handbook for learning.

成績評価方法 Performance grading policy

発表内容(50%)および討論参加における姿勢(50%)を評価する。
Assessment is made taking into account the presentation performance (50%) and the level of participation in discussion (50%).

学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
-
書誌情報 Bibliographic information
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
随時紹介する。

授業計画 Class plan
第1〜15回 研究報告および研究技法の検討
  研究室内で研究の進捗状況を報告し、研究室員と討論を行う。


 *各回の授業は演習形式で行う。

Presentations on experimental results are given in the presenter’s research group and discussed with other members.
The course is run in a seminar style.

SBOsコード(薬学部薬学科のみ 2023年度以前カリキュラム適用者対象)
学修事項(薬学部薬学科のみ 2024年度以降カリキュラム適用者対象)

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
なし。

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N