シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
薬学特別実験2B (和田(猛)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Dissertation Thesis Work 2B (和田(猛)
授業コード Class code
993DT90
科目番号 Course number
3bGRRES632

教員名
佐藤 一樹、和田 猛
Instructor
Takeshi Wada

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024/2nd Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive course 

開講学科・専攻 Department
薬学研究科

Graduate School of Pharmaceutical Sciences
単位数 Course credit
5.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
有機化学に基づく生命分子創薬研究テーマの遂行から、核酸医薬、核酸医薬のDDS構築、糖鎖ワクチンの開発などを目指した合成を詳細に検討する。研究テーマにそって実験を行い、自らが合成した目的化合物の機能や性質を明らかにし、研究目標と仮説の設定・実験条件の検討と確立・実験結果の解析・論理的思考による考察を行う。研究成果を学会で発表し、論文としてまとめ、学術誌に投稿することを目標とする。

From the execution of biomolecule drug discovery research themes based on organic chemistry, we will examine in detail the synthesis aimed at nucleic acid medicine, DDS construction of nucleic acid medicine, development of sugar chain vaccine, etc. Conduct experiments according to the research theme, clarify the functions and properties of the target compound synthesized by oneself, set research goals and hypotheses, examine and establish experimental conditions, analyze experimental results, and consider by logical thinking. The goal is to present the research results at academic conferences, compile them as treatises, and submit them to academic journals.
目的 Objectives
研究目標と仮説の設定・実験条件の検討と確立・実験結果の解析・論理的思考による考察・学会発表資料等の作成法を習得することを目的とする。

The purpose is to learn how to set research goals and hypotheses, examine and establish experimental conditions, analyze experimental results, consider logical thinking, and create materials for presentations at academic conferences.
到達目標 Outcomes
研究を通して、研究目標と仮説の設定・実験条件の検討と確立・実験結果の解析・論理的思考による考察・学会発表資料等の作成ができるようになる。

Through research, you will be able to set research goals and hypotheses, examine and establish experimental conditions, analyze experimental results, consider logical thinking, and create materials for presentations at academic conferences.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
主体的に実験を立案し、必要事項を調べ、自ら考える研究姿勢を養う。
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-

準備学習・復習 Preparation and review
学生各人が研究に必要な文献調査等、十分な準備学習(予習)を行うこと。また、得られた実験結果について整理、考察(まとめと復習)を適宜行うこと。
成績評価方法 Performance grading policy
研究に取り組む姿勢(40%)、研究成果発表における質疑応答内容(40%)、討論への参加状況(20%)によって評価する。

The evaluation will be based on the student's attitude toward research (40%), the content of the question-and-answer session at the presentation of research results (40%), and participation in the discussion (20%).
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
-
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
なし

Not specified

授業計画 Class plan
4月〜5月
研究テーマに関連する基礎知識について説明できるようになる。
研究テーマに関連した最新の進捗状況を調べることができるようになる。
研究の遂行に必要な実験手技を習得する。
初期段階の研究目標を設定する。

6月〜9月
研究テーマにおける初期段階の実験を遂行し、結果を解析して考察する。

10月〜12月
初期段階の実験結果をふまえ、新たな仮説を設定し、実験を遂行することで検証する。

1月〜3月
研究発表のための資料を作成し、学会で発表する。

April May
Be able to explain basic knowledge related to the research theme.
You will be able to check the latest progress related to your research theme.
Acquire the experimental techniques necessary to carry out research.
Set initial research goals.

June-September
Perform early-stage experiments on your research theme and analyze and consider the results.

October-December
Based on the experimental results at the initial stage, a new hypothesis is set and the experiment is carried out to verify it.

January March
Create materials for research presentations and present them at academic conferences.
SBOsコード(薬学部薬学科のみ 2023年度以前カリキュラム適用者対象)
学修事項(薬学部薬学科のみ 2024年度以降カリキュラム適用者対象)

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
-

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-