シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
薬学特別実験1B (佐藤(嗣)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Dissertation Thesis Work 1B (佐藤(嗣)
授業コード Class code
993DT80
科目番号 Course number
3bGRRES602

教員名
佐藤 嗣道
Instructor
Tsugumichi Sato

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024, 2nd semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive course

開講学科・専攻 Department
薬学研究科

Graduate School of Pharmaceutical Sciences
単位数 Course credit
5.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
医薬品の開発・評価・医薬品情報等に関する各自のテーマにもとづいた研究を行う。研究計画の立案・遂行、研究遂行上の問題点の抽出と解決方法の検討、データ処理と統計解析、結果に関する考察、および研究成果の発表を行う。本科目で修得する能力は、修了後に遭遇する様々な問題を解決するために役立つであろう。

Participants of this class conduct research on their own themes related to development, evaluation or utilization of drugs, or drug information. The participants plan and conduct research, identify problems on the research and consider solutions, perform data processing and statistical analysis, and review and present research results. The skills they can acquire through this course will be useful in solving various problems they will encounter after completing the course.

目的 Objectives
研究活動を通じて、研究の進め方について習得するとともに、科学的な分析に基づいて物事を捉え、論理的な思考に基づいて問題を解決する力を養うことを目的とする。

Objectives of this course are to learn how to proceed with research, as well as develop the ability to understand things based on scientific analysis and solve problems based on logical thinking through research activities.
到達目標 Outcomes
研究成果を学会で発表することを目標とする。

Participant's goal is to present research results at scientific conferences.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
研究には試行錯誤を伴う。主体的に必要事項を調べ、自ら考えること。
随時、進捗状況を報告し、研究の進め方について相談すること。

Research involves trial and error. Take the initiative to examine what is needed and think for oneself.
Report the progress from time to time and consult about how to proceed with the research.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/実習 Practical learning
-

準備学習・復習 Preparation and review
必要な文献を収集・精査して、研究を計画すること。データを解析する際には結果をこれまでの研究結果と比較検討すること。

Collect and review the necessary literature to plan your research. Examine and compare the results with the results of previous research when you analyze data.

成績評価方法 Performance grading policy
研究活動 (50%)、研究経過報告 (25%)、学習状況 (25%)

Research activities (50%), progress report (25%), and status of learning (25%)




学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要に応じて、専門書その他の文献を随時紹介する。

Academic books and research papers will be introduced as needed.

授業計画 Class plan
10月〜3月
・研究遂行と、結果に関する考察
・学会発表

From October to March
・Conducting research and discussion of the results
・Presentation at a scientific conference


SBOsコード(薬学部薬学科のみ 2023年度以前カリキュラム適用者対象)
学修事項(薬学部薬学科のみ 2024年度以降カリキュラム適用者対象)

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
SAS
MS-Excel、MS-Access

備考 Remarks
なし

None

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N