シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
薬学特別実験1B (秋本
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Dissertation Thesis Work 1B (秋本
授業コード Class code
993DT20
科目番号 Course number
3bGRRES602

教員名
多森 翔馬、秋本 和憲
Instructor
AKIMOTO Kazunori, TAMORI Shoma 

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024/ 2nd semester 
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive courses 

開講学科・専攻 Department
薬学研究科

Graduate School of Pharmaceutical Sciences
単位数 Course credit
5.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
各自の研究テーマについて研究活動を行なうことにより、物事を科学的にとらえ、科学的に考える力を養うことを目的としている。この能力は、大学院修了後に研究現場やその他の場面で遭遇する多くの問題を解決するために重要である。また、常に教員から指導を受けるとともに、教員や研究室員と討論を行うことにより、研究室という社会の一員としての生活態度を身につける。教員からは、単に研究上の問題にかぎらず、就職活動や社会に出るための心構えなどいろいろな面で指導を受ける。真面目な態度で積極的に取り組み、すぐれた成果をあげるよう期待する。当研究室では、特に疾病の病態に関する実験モデルを用いた研究を主体的に学習し、将来、医薬連携によるトランスレーショナルリサーチで活躍できる能力を養う。

This course is to provide master course level students with the conceptual framework, factual knowledge, and analytical skills necessary to deal critically with the rapidly changing science of disease and to understand the applications of drugs and to perform research experiment.
目的 Objectives
研究テーマについて研究活動を行なうことにより、物事を科学的にとらえ、科学的に考える力を養うことを目的する。

The aim of this course is to provide master course level students with the conceptual framework, factual knowledge, and analytical skills necessary to deal critically with the rapidly changing science of disease and to understand the applications of drugs and to perform research experiment.
到達目標 Outcomes
大学院修了後に研究現場やその他の場面で遭遇する多くの問題を解決するための対応力を身につける。

By the end of the course, students should be able to do the following:
・ Recognize and recall major terms and concepts in cancer science,
・ Describe and explain major methods and theories,
・ Compare and contrast alternative theories or approaches in terms of their underlying
processes,
・ Evaluate major studies in terms of their methods, results, conclusions and implications,
・ Apply theories or findings to real world situations.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
毎週、金曜日に前週の実験結果のweekly summaryを指導教員に提出すること。 
The students are expected to 1) write the lab notebook carefully; 2) attend all classes and be ontime; 3) turn in assignments when they are due. This course will be taught in Japanese.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/PBL (課題解決型学習) Problem-based learning/実験 Experiments
-

準備学習・復習 Preparation and review
準備学習:自分の研究テーマ、及び自分の実験に関する文献を収集、熟読し、特に実験方法の詳細な計画書、マニュアルなどを用意し、その妥当性について、指導教員や研究室員に助言を求め、適宜訂正する。
復習:実験が終了したら、実験ノートを毎日つけ、後から振り返ることができるように保存しておく。
また、実験後に適宜、実験マニュアルの修正作業を行っておく。

I highly recommend to prepare and review each experimental plan in detail by reading the reference books and papers. This course will be more or less demanding depending on the initial level in Cancer Science. In case of difficulties, it is recommended to discuss with Instructor or lab members in detail.

研究には試行錯誤が必要であり、主体的に必要事項を調べ、自ら考える研究姿勢を養うことが必要である。以下の点にも注意すること。
・精神的に強いこと
・前向きに明るく考えられること
・他人の言葉に素直に耳を傾けること
・意志の疎通を怠らないこと
・学問的好奇心が旺盛なこと
・受け身ではなく積極性をもつこと
・知識量より考察力を鍛えること
・生命現象への興味と畏敬の念をもつこと
成績評価方法 Performance grading policy
実験態度(60%程度)、関連知識の学習状況(20%程度)、発表資料及び論文(20%程度)を総合的に評価する。 

Grading will be decided based on attendance and attitude(60%), lab reports (20%), and the quality of the students’experimental performance (20%) in the lab.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
特になし。

Will be introduced in the class.

授業計画 Class plan
9月:実験プロトコール、臨床研究計画書の記載ができる。
10月:実験データの解析ができる。
11月:学会発表の抄録を作成できる。
12月:聴衆の面前で自分の研究成果を理路整然と発表できる。
9月〜2月:修士論文の作成に必要な問題点を抽出・整理する。

注意 大学院生として学部生時代よりも自発的な態度で日々の研究に臨むこと。

September:Writing experimental plan and protcol

October: Analysis of experimental data

November: Writing Conference abstract

December: Presentation

September to February:Extracting problems of your research results



SBOsコード(薬学部薬学科のみ 2023年度以前カリキュラム適用者対象)
学修事項(薬学部薬学科のみ 2024年度以降カリキュラム適用者対象)

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
研究室のルール(コアタイムなど)を遵守すること。
就職活動などで、研究室を不在にする場合は、無断欠席をしないこと。


The students are expected to attend all classes and be ontime, and turn in assignments when they are due.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N