シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
薬科学研究技法演習A
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Exercise in Advanced Pharmacoscience A
授業コード Class code
993DD10
科目番号 Course number
3bZZZZZ704

教員名
月本 光俊
Instructor
Mitsutoshi Tsukimoto

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024, 1st. Semester
曜日時限
火曜3限
Class hours
Tuesday, 3

開講学科・専攻 Department
薬学研究科

Graduate School of Pharmaceutical Sciences
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
研究の進捗状況を報告し、全員で討論することにより、問題点を明らかにしてその解決方法を検討する。このような活動を通じて、研究目的を達成するために最適な研究技法を探索するとともに、以後の研究方針を決定するための幅広い視野を養う。


Presentations and discussions concerning about the progress of current research project will be performed by all of laboratory members to clarify the unsolved problems and to explore the effective solutions.

Through this seminar, the most suitable approach to achieve the research objective will be explored, and broad perspective to decide the direction for the next experimental trial will be acquired.
目的 Objectives
本演習を通じて、大学院修了後に社会において貢献しうる研究能力を養う。また、研究室内における研究内容の相互理解と研究技術の共有化を促進するとともに、新たな研究技法を確立するための方法論を身に付ける。


To acquire the research ability to be able to contribute in the professional research field after graduation.

To promote the mutual understanding about experimental results of each researcher and to encourage the sharing of the experimental techniques developed in the laboratory.

To acquire the methodology to develop a novel approach to the research on pharmaceutical sciences.
到達目標 Outcomes
周囲との議論を通じて、研究目的を達成するために最適な研究技法を選択できる能力を身に付けることを目標とする。


To become a good researcher with the ability to find out the best approach for the achievement of research objective through the discussion with other researchers.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
発表者は分かりやすい発表資料を事前に配付し、簡潔に要点を説明すること。出席者は積極的に質問をし、討論に参加すること。なお、本科目が博士後期課程開講科目であることを念頭に置いて、それにふさわしい活動を行うこと。


The presenter must prepare and distribute a clear and easy to understand handout, and should explain the main point for discussion.

All attendance should make some questions, and should actively participate in discussion.

Each of students should play an appropriate role in consideration that this seminar is an important part of program of the doctoral course.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
発表者は予め充分に準備を行うこと。質問等で残された問題点については、次回までに対応を検討して報告すること。発表日以外は、発表者から事前に配付される資料をよく読んでおくとともに、報告された内容を自らの研究と結び付けて考察するよう努めること。

学修簿に記載のある自習時間を満たすように、各回の前後に十分な学習を行うこと。


Sufficient preparations for the presentation must be carried out.

If some unsolved problems are remained after the seminar, the presenter should make a report with the appropriate considerations until the next seminar.

Other attendance should read the previously distributed handout carefully, and should consider the performed presentation in relation to the own research project.

Sufficient studies should be carried out before and after the seminar to satisfy the hours of self study described in the handbook for learning.
成績評価方法 Performance grading policy
発表内容(50%)および討論参加における姿勢(50%)を評価する。なお、本科目が博士後期課程開講科目であることを勘案した上で、到達目標における達成度を評価する。


To be evaluated in taking account of the presentation’s performance level (50%) and positiveness of participation in discussion (50%).

The level of achievement will be evaluated in consideration that the seminar is an important part of the program in doctoral course.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
随時指示する。

It will be suggested by teacher as needed.

授業計画 Class plan
第1〜15回 研究報告及び研究技法の検討
 研究の進捗状況を報告し、討論を行う。最適な研究技法を検討する。

Some presentations concerning about the latest experimental results on the presenter's research project are performed, and discussed with other members.

*各回の授業は演習形式で行う。

The course given by seminar style.
SBOsコード(薬学部薬学科のみ 2023年度以前カリキュラム適用者対象)
学修事項(薬学部薬学科のみ 2024年度以降カリキュラム適用者対象)

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
なし

None

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-