シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
薬学特別実験2A (吉澤
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Dissertation Thesis Work 2A (吉澤
授業コード Class code
993CT87
科目番号 Course number
3bGRRES631

教員名
笠井 智香、吉澤 一巳
Instructor
Kazumi YOSHIZAWA, Satoka KASAI

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024/1st Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive course

開講学科・専攻 Department
薬学研究科

Graduate School of Pharmaceutical Sciences
単位数 Course credit
5.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
緩和医療に関する研究を主軸とし、行動薬理学的あるいは分子生物学的手法を用いて実験を行う。本科目で修得する能力は、卒業後に研究現場やその他の職場で遭遇する多くの問題を解決するために重要となる。

This subject focuses on research on "palliative medicine", and conducts experiments using behavioral pharmacological or molecular biological methods.
目的 Objectives
研究目標と仮説の設定・実験条件の検討と確立・実験結果の解析・論理的思考による考察・発表資料のまとめ・論文作成ができるようになるため、下記のテーマの1つについて実験する。
1)がん疼痛に関する研究
2)がん関連疲労に関する研究
3)がん悪液質に関する研究

Purpose: To learn about hypothesis setting, examination and setting of experimental conditions, analysis of experimental results, logical thinking, and presentation materials.

Experiment themes (e.g.).
1) Research on the cancer pain management
2) Research on the cancer-related fatigue management
3) Research on the cancer cachexia management
到達目標 Outcomes
研究を通して、研究目標と仮説の設定・実験条件の検討と確立・実験結果の解析・論理的思考による考察・発表資料・論文作成法を習得する。

Through research, learn about setting of research goals and hypotheses, examination and establishment of experimental conditions, data analysis, logical thinking, presentation, and paper preparation methods.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
指導されることを実行するのみではなく、研究に対して自分で考え問題点を解決していく姿勢が必要となる。

You need a attitude to think and solve problems yourself.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
関連論文等を読む、実験計画の立案、実験結果の分析・吟味を行う。

・Read papers related to own research
・Design an experiment
・Analyze experimental data
成績評価方法 Performance grading policy
研究態度(60%程度)、関連事項の理解・研究の準備状況(20%程度)、成果のまとめ・論文の作成・発表(20%程度)を総合的に評価する。

The research attitude (about 60%), the understanding of related items, the state of preparation of the research (about 20%), the summary of results, the preparation of papers and the presentation (about 20%) are comprehensively evaluated.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
なし

Not applicable

授業計画 Class plan
当研究室では緩和医療に関連する研究を行っている。研究遂行にあたっては、①研究テーマに関する背景や現状の把握、②研究計画の立案、③そのための技術の習得、④研究の実施、⑤結果のまとめ、⑥論文作成・発表を行い、それらを通して以下のことを達成する。

① *これまでの研究論文を読解できる。
    *これまでの研究成果を調査・評価できる。
② *問題点を抽出できる。
 *研究計画を立案できる。
③ *研究遂行に必要な技術を習得できる。
④ *研究を実施し、得られた結果を正確に記録できる。正しく理解できる。
    *得られた結果を正しく理解し、次に行うべき研究を立案できる。
⑤ *研究結果をまとめることができる。
     *研究結果を考察・評価できる。
⑥ *研究結果を発表し、質疑応答を適切にできる。
    *研究成果を論文としてまとめることができる。
    *研究結果に基づき、次に行うべき研究課題を提案できる。

Our laboratory conducts research on palliative medicine. In conducting research,

① Understand the background of the research theme and the current related research results.
② Make a learning plan.
③ Acquire the skills necessary to carry out the experiment.
④ Do the experiment.
⑤ Summarize and present the experimental results.
⑥ Create and submit a maniscript.
SBOsコード(薬学部薬学科のみ 2023年度以前カリキュラム適用者対象)
学修事項(薬学部薬学科のみ 2024年度以降カリキュラム適用者対象)

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
なし

Not applicable

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-