シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
創域融合特論B
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Interdisciplinary Science andTechnology B
授業コード Class code
993CK53
科目番号 Course number
L2LBARTs67

教員名
堂脇 清志
Instructor
Kiyoshi Dowaki

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 Second Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
intensive course

開講学科・専攻 Department
薬学研究科(一般教養科目)

A course of liberal arts, the Graduate School of Pharmaceutical Sciences
単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description

従来型の学問領域の枠を超え、理学、⼯学の専⾨領域を学際的に横断した科学と技術の新しい融合領域を創域することの意義や⾼度な専⾨的研究能⼒を⾝に付けることの意義を学ぶ。

Students will learn the significance of creating a new fusion of science and technology that transcends traditional academic disciplines and interdisciplinary disciplines in science and engineering, as well as the significance of acquiring advanced professional research capabilities.

目的 Objectives

事物の本質を探究する理学とその知⾒を応⽤する⼯学の連携のもとに、1つの線⾨領域のみで解決できない問題に対しては、卒業研究の経験を活かし、理学、⼯学の学問領域を俯瞰しながら横断的な知識を広く修得し、⾃⾝の研究課題を設定する能⼒を涵養する。

With the collaboration between science, which explores the essence of things, and engineering, which applies its findings, students will use their graduation research experience to broadly acquire cross-cutting knowledge while taking a bird's-eye view of the disciplines of science and engineering, and cultivate the ability to set their own research agendas.
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->

到達目標 Outcomes

理学、⼯学の学問分野のバランスを理解し、他分野の研究領域の基礎的な知識や考え⽅を理解する中で、⾃⾝の研究の位置づけを俯瞰し、⾃⾝の考えを整理し、第3者に対しても説明できるようになる。

In understanding the balance between the disciplines of science and engineering, as well as the basic knowledge and ideas of research areas in other fields, students will be able to take a bird's eye view of their own research positions, organize their own thoughts, and explain them to third parties.

卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
(1) 本科⽬は、事前に指定する研究室リストから、履修者が希望する他専攻の研究室を選択し、その研究室にて融合教育研究 を進める授業となる。
1回⽬のガイダンスにて履修⽅法、成績評価⽅法を説明するため、必ず出席すること。また、2回⽬以降は、配属先の研究室により授業実施⽇が異なる。
なお、特定の研究室に希望する学⽣が多い場合は、希望した研究室に配属とならないことがある。
(2) 本科⽬は、学部学⽣の履修は認めない。

(1) In this subject, students select a laboratory in another major from a list of laboratories designated in advance, and the course is designed to advance blended educational research in that laboratory.
Be sure to attend the first guidance session to explain how to take courses and evaluate grades. In addition, from the second session onward, the teaching day varies depending on the laboratory to which the student is assigned.
If there are many students who wish to be assigned to a particular laboratory, they may not be assigned to the laboratory they wish to be assigned to.
(2) Undergraduate students are not allowed to take this course.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-

準備学習・復習 Preparation and review

受け⼊れ先研究室から提供される資料・⽂献購読等、あるいは実験等の活動に基づき、他の教育研究領域について理解する。 融合教育研究活動で得られた成果のまとめや探求、成果発表の準備を⾏う。

Understand other education and research areas based on materials and literature subscriptions provided by host laboratories, or activities such as experiments. Summarize and explore the results obtained through fusion educational research activities, and prepare to present the results.

成績評価方法 Performance grading policy

提出物、成果発表により評価する。

Evaluate by submission and presentation of results.
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->

学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials

授業計画 Class plan
1回目:ガイダンス (4月12日(金)5時限目)
・本科⽬の⽬的や評価⽅法等についての説明と配属先研究室の希望調査を⾏う。
・ガイダンス終了後、授業実施研究室の一覧からそれぞれが履修を希望する研究室を第3希望まで提出する。但し、⾃⾝が所属する専攻は除く。
・配属先の選定後、それぞれの履修する研究室を通知する。

2回目〜6回目:融合研究
・配属先研究室で融合的な教育研究活動を⾏う。

7回目〜8回目:
・各学生が5分程度の発表をビデオで撮影し、本発表を基に評価を行う。(研究室により、レポート等に代替することがある)


1st: Guidance (schedule will be announced separately)
・Explain the purpose of this subject and the evaluation method, etc., and conduct a survey on the desire of the laboratory to which you are assigned.
・After the end of the guidance, each student submits a list of teaching laboratories up to their third choice of which laboratory he or she wishes to take the course. However, the majors to which he belongs are excluded.
・After selecting a place of assignment, they will be notified of the laboratories in which they will take courses.

Second to sixth: Fusion research
・Engage in integrated education and research activities in the laboratory where you are assigned.

Seventh to eighth:
・Each student videotapes a five-minute presentation and makes an assessment based on the presentation. (May be substituted for reports, etc., depending on the laboratory)
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->
SBOsコード(薬学部薬学科のみ 2023年度以前カリキュラム適用者対象)
学修事項(薬学部薬学科のみ 2024年度以降カリキュラム適用者対象)

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N